زمانی می رسد که تعداد وبلاگ ها و سایت های خبری که سر می زنید روز به روز زیادتر می شود تا حدی که دیگر علامت زدن و بوک مارک و فیوریت جواب نمی‌دهد. شاید به این فکر کرده باشید که ای کاش جایی بود و همه‌ی این مطالب یکجا در آن حاضر می‌شد. و این که من بفهمم کدامشان بروز رسانی شده و وقتم برای سر زدن به این سایت و آن سایت تلف نشود.

آر اس اس می تواند این کارها را برای شما به سادگی انجام دهد. این روزها تقریبن تمام وب سایت ها از آن پشتیبانی می کنند با یک علامت RSS نارنجی رنگ و یا علامتی شبیه این (((.
در زیر عنوان وبلاگ من هم می توانید آن را کنار علامت پاکت نامه ببینید.

 

RSS
RSS

 

سرویس گیرندههای زیادی برای دریافت آن ها وجود دارد. یکی شان موبایل های امروزی که اصطلاحن اسمارت فون هستند (گوشی های باهوش!)

کاری که در ابتدا باید بکنید این است که سرویس گیرنده‌ی خود را انتخاب کنید. سرویس گیرنده ای مبتنی بر وب (آنلاین) یا سرویس گیرنده ی محلی و آف لاین که ممکن است روی کامپیوتر شما و یا موبایل نصب شده باشد.

اگر اوت لوک (outlook) را روی سیتم خود نصب دارید نیازی به نصب سرویس گیرنده ی محلی دیگری نیست چون درونش یک فیدخوان توکار موجود است. البته تعداد اصطلاحن RSS خوان های رنگارنگ زیاد است. می توانید بر حسب نیاز و سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید.

در وب هم این روزها ابزارهای بسیاری می توانید پیدا کنید. مثلن همین براوزرها (Browser) مثل فایرفاکس یا آی ای یا کروم خودمان. وقتی روی آیکون آر اس اس وب سایتی کلیک کنید به شما پیشنهاد یکی از سرویس های گوگل ،یاهو و یا خودش را می دهد. سرویس گوگل یا گودر زمانی پر طرفدار بود چون امکانات شبکه های اجتماعی را داشت حالا کمتر طرفدار دارد اما کماکان سرویس آنلاین خوبیست. ایراد اصلی آن ها همان آنلاین بودن است. اگر اینترنت نباشد، فیدهای شما هم نیست. خب خیلی ها تلاش ها می کنند تا شما آفلاین هم به فیدها دسترسی داشته باشید.

اگر وبلاگ خوان حرفه‌ای هستید، نرخ ارز را دنبال می کنید، اخبار سایت ها را می‌خوانید، هر روز آب و هوا چک می‌کنید و یا حتی می‌خواهید کامنت های یک نوشته‌ی خاص را دنبال کنید آر اس اس نازنین به شما خیلی کمک می‌کند.

اگر سایتتان آر اس اس ندارد نگران نباشید. طراح وب سایتتان می تواند برایتان کدش را بنویسد. نگران کم شدن بازدیدها هم نباشید. ربات های جستجوگر فیدها را هم برای رنک (Rank) سایت شما بررسی می‌کنند. اگر رایگان می‌خواهید می‌توانید از سرویس دهنده هایی که فید شما را تولید می‌کنند استفاده کنید. خلاصه این که ابزار مفیدی است. من خودم با چشم های خودم دیده ام  وب سایت‌هایی با آر اس اس دیگران ساخته شده! باور نمی کنید؟ اینجا را ببینید. یا حتی اینجا را!

اگر دوست داشتد بیشتر بدانید این سه سایت توضیحات فنی مبسوطی داده‌اند ضمن این که هیچوقت ویکی پدیا را فراموش نکنید:

http://www.webgozar.com/feedreader/

http://zangoole.com/1386/07/28/rssfeed/

http://www.parstools.com/rss_fa/

این آر اِس اِس نازنین!
برچسب گذاری شده در:         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.