و اما اندر مزایای توییتر.

طبق معمول اول سخنرانی کوچکی کنم که مجلس آماده شود و بعد شروع کنم.
در باب این که توییتر چیست و چه کارها می‌شود با آن کرد و امکانات و ژانگولرهاییش چیزی نمی‌گویم. قصد نگاه روانشناسانه هم ندارم. دلم می‌خواهد همین طور بی خود و بی جهت از توییتر تعریف کنم و خب باید یک سری دلایل برایش بتراشم. خوب وقتی هم که دلیل تراشیدم چنان بی‌خود و بی جهت هم نمی‌شود که!

Twitter
توییتر

۱- اوایل فکر می‌کردم میکروبلاگینگ کم کاربرد است و ضریب توسعه‌ی کمی در نِت خواهد داشت. با آن که به مینیمالیسم در دنیای امروز و اقبال مردم دنیا به کوچک شدن و پر محتوا شدنِ حتی ساختاریِ ابژه‌ها واقف بودم و ورود واژه‌هایی چون ام‌پی‌تری را در میان لفظ های روزمره مردم می‌دیدم اما به توییت کردن در حد ۱۴۰ کاراکتر زیاد خوشبین نبودم. امروز کاملن در جایگاه مخالفم!
توییتر و در کنارش ابزارهای میکروبلاگینگ و ترکیب جادویی اش با خصوصیات شبکه‌های اجتماعی می رود که پس از فتح رویای دهکده‌ی جهانی، نظام‌های فکری و درونیات انسان‌ها را در قالبی شبه ساخت یافته ارائه کند. (عمرن اگر خودمم بفهمم چی گفتم!)

۲- کارکردن با توییتر بسیار بسیار راحت‌تر از فیس‌بوک و سایر رقباست اما نمی‌دانم چرا برای ایرانی ها یک مقدار سخت و غیر جدی است. (البته یکی از عوامل شاید فیلتر شدنش باشد.)دستور کار بدین صورت است که شما به سادگی چند نفر را فالو (پیگیری) می‌کنید و از آن به بعد در لحظاتی که اتفاق خاصی برای آن فرد افتاده و آن را نوشته است، شما هم در تایم لاین می‌بینید و می‌خوانید. و بالعکس یعنی خودتان در قالب جملات کوتاهی یا کلماتی آن چه را در لحظه درک می‌کنید برای دیگران به اشتراک می‌گذارید. (حالا متوجه شدید که تایم لاین از ابتدا در توییتر به کار گرفته شده و بعد به جاهای دیگر سرایت کرده!)
مانند بقیه جاها می‌توانید توییتی را ستاره بزنید (همان لایک)، ریتوییت کنید و یا پاسخ دهید. امکان فرستادن پیغام مستقیم هم وجود دارد. امکان آپلود کردن عکس و درج لینک نیز در آن هست. ضمن این که نکته های ریز دیگری، بعد از مدتی حضور، پیدا خواهید کرد.

۳- شاید درمانی برای فرهنگ پرگویی ما ایرانیان معاصر باشد، اما این‌که شما از ایده‌ها، کارهای روزمره، اتفاقات و اخبار، تمایلات کاربران (trend) و هزاران مطلب دیگر مطلع می‌شوید مزیت برتری است. توییتر جان می‌دهد برای آدم هایی که به ادبیات، خلاقیت، ارتباط مستمر و مداوم و همچنین موضوعات روز علاقمندند.

۴- اول‌ها خیلی ناامیدانه فالو می‌کردم و خیلی ناامیدانه سر می‌زدم. اما کم‌کم با ورود به گروهی از دوستان که مطالب مورد علاقه‌ی مرا بطور منظم توییت می‌کردند چراغ صفحه‌ی خودم را روشن دیدم. بعدش فکر کردم چه کاریست! اینجا هیچ تعاملی برقرار نمی‌شود. مدتی قهر کردم. اما حالا فهمیده‌ام که در توییتر ارتباط و دیالوگ هم برقرار است منتها به صورت هدف دارتر. و این‌که خصوصیتِ محدود بودن تعداد کاراکتر، کمک زیادی در مرور سریع آن ها می‌کند.

۵- خصوصیت کم بودن تعداد فارسی زبان‌ها در توئیتر شاید باعث شده تا توییتر محل امنی برای کاربران حرفه‌ای‌اش باشد. به شخصه نوشته‌های بدرد بخور، مقالات خوب، عکس‌های حرفه‌ای و اخبار به موقعی از توییتر گرفته‌ام. حتی بعضی وقت‌ها برای دیدن نتایج بازی فوتبال یا آب و هوا و وضع ترافیک به آن جا مراجعه می‌کنم.

twitter-bird
twitter-bird

۶- حکایت استفاده‌ی درست از اینترنت و در پی‌اش سایت‌های اینچنینی حکایت طول و درازی است و متاسفانه این جا هم صدق می کند. از یک طرف باید گفت توییتر همیشه برای براندازی نبوده که بعضن جان انسانی را نجات داده است. درست مثل تلفن یا تلگراف یا حتی راه آهن و مترو یک وسیله و ابزار اطلاع رسانی است. از طرف دیگر باید گفت : عزیز من توییتر جای کلمات رکیک و خالی کردن خودت با توییت های هرز نیست. و این که لطفن از آن برای چت استفاده نکنید!
یاد مثال چاقو افتادم و استفاده‌ی صحیح از آن. می‌شود میوه پوست کند و می‌شود جان انسانی را گرفت. اما چاقو حقیقت این جهان است و نمی شود روی آن را خط کشید و گفت ممنوع!
(درحاشیه یاد دوستی افتادم که می‌گفت در شهرشان روزنامه یک روز بعد می‌رسد. و بعد به خودم و شکایت‌های مکرر از کندی و فیلترینگ اینترنت خندیدم.)

۷- تمایلات کاربران اطلاعات ارزشمندی است. اگر صاحب تجارت خاصی هستید می‌توانید برای بازایابی و یا تحلیل بازار از توییتر اطلاعات خریداری کنید. اگر به جامعه‌شناسی و روانشناسی و علوم انسانی علاقمندید و یا حتی علوم سیاسی می‌توانید به تحلیل‌های رفتاری و کلامی خوبی در اینجا برسید. و اگر هنرمندید می‌توانید ساختار زبانی روز مردم را بشناسید. و اگر در صدد برپایی سیستم جدید آموزشی هستید مخاطبانتان را می‌توانید این جا بیاورید.

۸- یکی از مزایای توییتر وجود اپلیکیشن های فراوانی است که روی گوشی های تلفن همراه و تبلت ها یافت می‌شود. توییتر حالا دارد نم‌نم به گجت ها هم راه باز می‌کند و همچنین در سایر سرویس‌ها پیدا می‌شود. شما به راحتی می‌توانید حتی با ارسال یک ای‌میل توئیت کنید. و این که توییتر به راحتی با سایر سایت‌ها سینک می‌شود و حتی می‌توانید تویییت های خودتان را در وبلاگ یا وب سایتتان خروجی بگیرید.

۹- حالا دیگر توییتر هم مانند گوگل به کاربران فارسی زبانش احترام گذاشته. صفحه از راست به چپ می‌شود برای شما و امکان فارسی شدن محیط هم برای شما مهیاست. گرچه هموطنانی خواسته‌اند تا با ایجاد سایت های فارسی میکروبلاگینگ جایش را بگیرند اما محبوبیت ارتباط با جهان انکار ناشدنی ست. مثلن شما در توییتر می‌توانید از جزء به جزء اتفاقات زندگی باراک اوباما خبر داشته باشید.

۱۰- در وبلاگ یک پزشک دیگر کاربردهای آن را می‌توانید بیابید و یک سری آموختنی دیگر در همین زمینه. سایت DW هم شروع به معرفی کرده. حتمن توصیه می‌کنم.

۱۱- و اما آخر مجلس شد. دو نکته بگویم والسلام. یکی این که مواظب باشید ساعات زندگی تان را پرنکند چون به نظرم بیشتر از دیگر شبکه‌ها اعتیاد‌آور است. دو این‌که انتخاب شبکه‌ی اجتماعی فعال برای هر کسی کاملن سلیقه‌ای است و بستگی به نوع گرایشات و کارکردهایش دارد. بر من در طرفداری از توییتر خرده نگیرید. در ضمن آیکون حرف t در سمت راستِ بالای وبلاگ، راهنمای شما برای ارتباط با توییتر بنده است و این پرنده‌ی کوچک در آیکون‌های زیر، برای ارسال این مطلب به عنوان یکی از جیک‌جیک‌های خودتان است!

 

و این توییتر نازنین !
برچسب گذاری شده در:                                     

8 نظر در مورد “و این توییتر نازنین !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.