حالا دیگر آنقدر تهران بزرگ شده که هر گوشه‌اش برای خودش شهری است. آن زمان که قاجارها پایتختشان را آوردند طهران فکرش را هم نمی‌کردند که آن ده تبدیل شود به هزاران ده. حتی شهردارهای دوران پهلوی هم فکرش را نمی‌کردند که روزی استادیوم آزادی جزیی از تهران باشد یا شهرک المپیک محل زندگی نزدیکی به مرکز حساب بیاید. آن زمان حتی پدرم از خریدن زمین‌های بیابانی دور سر باز زده بود و حالا پشیمانی سودی ندارد.

حالا این شهر بزرگ آنقدر خرده فرهنگ در خودش دارد که می‌شود نشست و درباره‌اش فکر کرد و یا چند سطر نوشت.

شرق و غرب
شرق و غرب

تفاوت‌های زیادی در شمال و جنوب تهران دیده می‌شود چرا که شمال و جنوب از دیر باز تفاوت های ماهوی داشته‌اند اما در شرق و غرب این کلان شهر،کماکان قشری متوسط زندگی می‌کنند و شرایط اقلیمی نسبتن مشابهی دارند. این تفاوت‌ها به حدی است که ساکنین غرب یا شرق را نمی‌توان متقاعد کرد تا به قسمت دیگر کوچ کنند.
مقایسه‌ای از نوع رفتار اجتماعی و ساختار شهری نه به قصد برتری دادن که شاید به نگاه ریزتر برمی‌گردد.

(در حاشیه این‌که با وجود استفاده از آمار رسمی در این مطلب با استناد به سایت‌های اینترنتی و تحقیقاتِ قابل دسترسی، امکان مغایرت در آن‌ها کاملن بدیهی است.)

 

۱- تفاوت اول در بافت اجتماعی ساکنین این دو منطقه است. و شاید یکی از دلایل متفاوت بودن این دو منطقه همین است. شرقی‌ها ساکنینی قدیمی‌ترند و در این شکی نیست. درست است که در غرب هم محله‌های قدیمی با ساکنان قدیمی وجود دارد و در شرق هم شهرک‌های جدید. اما تعداد جدیدها در غرب بیشتر است.

۲- مهاجرین در غرب ساکن می‌شوند. به علت داشتن فضای جدیدتر و قابل توسعه‌ی غرب، ظرفیت پذیرش مهاجرین از شهرهای دیگر بیشتر است. کلونی های قومیت‌ها در جای جای غرب وجود دارند که در شرق کمتر به چشم می‌آید.

۳- نوع مهاجرین غربی بیشتر از استان های غربی و جنوبی است. اما نوع مهاجرین شرقی بیشتر از استانهای شرقی و شمالی است.

۴- ناخود‌آگاه همیشه غرب تهران را با غرب دنیا مقایسه می‌کنم و خصوصیات مشترکی در آن ها می‌بینم. غربی‌ها تجددگرا و شرقی‌ها سنت‌گرا ترند. این را می‌توانید در پوشش لباس و نوع معماری‌ها در این دو منطقه ببینید.

۵- در شرق تعداد فرهنگیان و بازنشستگان دولتی بیشتر است و همین امر باعث بالا بودن میانگین عمر در شرق شده. در حالی که در غرب مشاغل آزاد بیشتر است و جوانان بیشتری در غرب وجود دارند. برای نمونه در غرب چندین شهرک مسکونی فرهنگیان و بازنشستگان وجود دارد در حالی که در غرب (به استثنای شهرک‌های کارمندان نظامی و شاغل) تعداد این شهرک‌ها محدود است.

۶- میانگین عمر ساختمان‌ها و جاده‌های غربی بسیار کم‌تر از شرقی‌هاست. پروژه‌های عمرانی وسیع‌تری هم در غرب جریان دارد. شاید به همین دلیل غرب مهندسی سازتر است و ترافیک کمتری (به غیر از گلوگاه‌های استثناء) دارد.

۷- به نظر می‌رسد آمار جرایم در غرب بیشتر از شرق است. در نگاه شهروندی، شما جدال‌های خیابانی بیشتری در غرب می‌بینید تا غرب. ضمن اینکه ساکنان شرق تهران از احساس امنیت بیشتری برخوردارند. اما غربی‌ها در رانندگی قانون‌گرا ترند.

۸- شرقی ها بیشتر غذای سنتی می‌خورند. بازار کباب در شرق گرم‌تر است تا غرب و انصافن کیفیت غداهای برنجی در شرق بالاتر است. همین قضیه در غرب اما در مورد فست فودها صدق می‌کند. فست فودهای غیر زنجیره‌ای و محلی در غرب بیشترند و کیفیت بالاتری دارند.

۹- مغازه و فروشگاه‌های محلی در شرق بیشتر است در حالی که مراکز خرید بزرگ و پاساژها در غرب آمار بالاتری دارند. ( تفاوت‌های قاره‌ی امریکا با آسیا را به یاد بیاورید!)

۱۰- هوای غرب از شرق تمیزتر است. البته در این مساله اختلاف نظر زیاد است و این‌که شاخص آلودگی بسته به جهت باد و عوامل دیگر متغیر است. شاید در چند سال پیش این مساله صدق می‌کرد اما با توجه به صنایع روز افزون در جاده‌ی کرج و افزایش ساکنین غرب، همه جای تهران در حال حاضر آلوده است. و شاید تنها تفاوت در نوع آلاینده‌های آن باشد. جالب است در نقشه‌های آلودگی هوای تهران در سال‌های اخیر، غرب برنده‌ی لوح زرین آلودگی بوده است!

۱۱- تراکم جمعیت و ساختمان ها در شرق بیشتر است. با این که از زمان مصدق سعی شده است که شرق تهران مخصوصن منطقه‌ی نارمک با اصول ساخته شود اما عدم رعایت آن اصول در زمان های بعدی باعث بوجود آمدن تراکم زیاد در این مناطق شده است. نه تنها نارمک که شمیران نو، فرجام، تهرانپارس، افسریه، استخر و خیلی جاهای دیگر از شرق به لحاظ جمعیت تراکم بسیار زیادی دارد. در حالی که این تراکم با وجود آپارتمان های پر جمعیت در غرب به دلیل استاندارد بودن پارامترهای شهرسازی وجود ندارد به غیر از محدوده‌ی خوش و سرسبیل که بافتی قدیمی دارد.

۱۲- در شرق تهران حتی می‌توانید آثار تاریخی زیادی پیدا کنید. آتشکده، بناهای بجا مانده از زمان قاجار، شکارگاه سلطنتی و… اما این مساله در غرب محدود به دهکده‌ی فرحزاد، جنت آباد و مسیر امامزاده داوود است که البته آن هم بیشتر متمایل به شمال تلقی می‌شود تا غرب.

۱۳- مراکز نظامی و پادگان‌ها در شرق بسیار بیشتر از غرب تهران است. از قصر فیروزه بگیرید تا پارچین و شهرک امام حسین و لویزان و کوهک. اما در غرب به غیر از منطقه‌ی مهرآباد و قلعه مرغی و چند پایگاه در اطراف بزرگراه باکری چیزی به چشم نمی‌آید.

۱۴- شرقی‌ها محافظه کارترند. آشوب‌ها و شلوغی‌ها معمولن در غرب دامنه دارتر است. حتی کشته شدن بعضی از جوان‌ها در جریان انتخابات ۸۸ در غرب تهران اتفاق افتاد.

۱۵- فضای سبز در شرق بسیار بیشتر و با قدمت زیادی است. مساحت کوهسار، چیتگر و کن با سرخه‌حصار، خجیر و لویزان قابل قیاس نیست.

۱۶- مساحت بناهای مسکونی و تفریحی در غرب رو به افزایش است. در حالی که شرق امکان توسعه بیشتر از این ندارد. مثلن باوجود دریاچه‌ آزادی باز هم دریاچه‌ای در چیتگر احداث خواهد شد شده است.

۱۷- مناطق کولی نشین بیشتر در شرق رایج بوده. حلبی آبادهای شرق و خاک سفید در قبل از انقلاب مناطقی بودند که بیشترین بیغوله نشینان را دارا بود. در غرب هم مناطقی چون شهر‌زیبا و کن فقیر‌نشین بوده‌اند اما نه به شدت و وسعت شرق.

۱۸- تجمع اقلیت‌های مذهبی در شرق بیشتر است. ارمنی‌ها ، کلیمی‌ها و زرتشتی‌ها بصورت مجتمع، در شرق متمرکزند تا غرب. محله هایی در اطراف میدان امام حسین و نظام آباد، مجیدیه و تهرانپارس از محل های اصلی آن ها به شمار می‌آید. حتی در کلمات رایج بین قدیمی‌های شرق‌نشین از باقی‌مانده‌ی کلمات ارمنی و یهودی می‌توانید پیدا کنید.

***

گذشته از همه‌ی این قضایا تهرانی‌ها مردمانی خونگرم، متحد و وطن دوست هستند. گرچه میل به تجدد مانند سایر کشورهای در حال توسعه در آن‌ها وجود دارد و اغلب موجب بوجودآمدن پدیده‌های ناقص الخلقه در ظاهر و در زیر پوست شهر می شود اما مردمان تهران چه شمال، چه جنوب و چه شرق و غرب سرنوشت در هم تنیده ای دارند. شاید اگر بنا به نوشتن شباهت‌ها باشد مطلبی مفصل‌تر نیاز باشد.

(منابع به علت کثرت ذکر نشده‌اند اما ویکی‌پدیا و منابع مطلب تهران در آن برای مقایسه توصیه می‌گردد. ضمنن سایت شهرداری، مرکز آمار ایران، پایان‌نامه‌های دانشگاهی در این موارد و وبسایت نیروی انتظامی به عنوان منبع استفاده شده است . لیست مطالب و منابع برای تحقیق بیشتر موجود است.)
تفاوت‌های شرق و غرب تهران
برچسب گذاری شده در:                                     

214 نظر در مورد “تفاوت‌های شرق و غرب تهران

  • بهمن 30, 1390 در 8:54 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام

    انگار نویسنده شرقو خیلی دوست داره

    انگار با آب و تاب بگی پیکان اندر نسبت به ماکسیما برتری داره که ۵٠ سال تولید شده:)

    پاسخ
    • اسفند 1, 1390 در 0:10 ق.ظ
      لینک ثابت

      سعی کردم بی طرفانه باشه استاد. به هر حال در این شکی نیست که درگیر نوستالژی‌ام و این در نوشته انعکاس پیدا کرده.
      ممنون بابت نظرت.

      پاسخ
    • اردیبهشت 19, 1399 در 2:42 ب.ظ
      لینک ثابت

      حرف درستیه
      تهرانیان اصیل بیشتر در شرق مستقر هستن تا غرب و خب معلومه که صاحب خونه بیشتر از مستاجر نگران خونشه و بهتر ازش نگهداری میکنه.
      امکانات، فضای سبز و سطح رفاه شرقی‌ها با غربی‌ها قابل مقایسه نیست و وضع شرق خیلی بهتره

      پاسخ
  • بهمن 30, 1390 در 10:49 ق.ظ
    لینک ثابت

    خب… من همیشه از اینکه شماها انقدر رو شرق نشینی اصرار دارید لجم می گرفت اما با خوندن این مطلبی به خیلی از دلایلش پی بردم… از ریزبینی و دقتت به مسائل خبلی لذت می برم… اما خداییش من نمی تونم با شرق نشینی کنار بیام… دلم می گیره از شرق تهران و البته خوب که فکر می کنم دلیل این دل گرفتگی رو از لا به لای حرفات می شه پیدا کرد….

    پاسخ
    • اسفند 1, 1390 در 0:18 ق.ظ
      لینک ثابت

      راستش به قول حسن فتحی در اعتراض:«که همه‌ی دنیا چهاردیواریه». منم خیلی دلم گرفته ، از شرق و غرب و شمال و جنوب.
      ممنون که سر می زنی به وبلاگم.

      پاسخ
  • اسفند 6, 1390 در 3:31 ب.ظ
    لینک ثابت

    (شماره ۴)=(شرُّ و وِرِّ محض)=(تخیلات ذهن آشفته ی نویسنده)

    پاسخ
    • اسفند 6, 1390 در 8:28 ب.ظ
      لینک ثابت

      آقای علیرضا. ممنون از دقت نظر شما.
      اما اول این که در ذهن آشفته و خیالپرداز من شکی نبوده و این نکته ی تازه ای نیست. ثانیاً نکته چهار قطعی نبوده و در جمله هم اشاره شده که ذهن بنده این مقایسه را انجام می دهد. ثالثاً ادب مرد به ز دولت اوست.

      پاسخ
    • بهمن 1, 1396 در 11:58 ق.ظ
      لینک ثابت

      دوست عزیز حالا چرا اینقدر عصبانی؟!!!

      پاسخ
  • خرداد 21, 1391 در 3:03 ب.ظ
    لینک ثابت

    من ساکن شرق هستم و خیلی چیزاشو هم میپسندم ولی کلاسهای آموزشی و بازی برای بچه های ۲ و ۳ ساله کم داره.مثلا کیدز کلاپ و …

    پاسخ
  • مرداد 2, 1391 در 7:21 ق.ظ
    لینک ثابت

    این نوشته، درنطر من، مطداقِ خیلی خوبی از عنوان این وبلاگ است. دست مریزاد.
    پ.ن: من این‌ها را گمان فرهیحته( educated guess) می‌دانم که تا تبدیل شدن به داده‌های اعتمادپذیر راه زیادی دارد

    پاسخ
  • مهر 20, 1391 در 10:34 ق.ظ
    لینک ثابت

    چند تا از نوشته های وبلاگتو خوندم
    به موضوعات جالبی اشاره می کنی من جمله همین شرق و غرب تهران
    این مسئله برای خود من خیلی جذاب بود. من خودم تو غرب زندگی می کنم و در نظر من شرق تهران فقط یه جعبه سیاه است که اصلا ازش سر در نمی آرم.
    بهرحال امیدوارم موفق باشی

    پاسخ
    • مهر 23, 1391 در 10:25 ق.ظ
      لینک ثابت

      ممنونم دوست عزیز که وقت گذاشتین.

      پاسخ
  • بهمن 5, 1392 در 9:07 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام
    من بچه نازی آبادم (جنوب)
    واقعا الان زیاد با بالا تفاوت نداریم
    تو محل ما وضع مالی و … همه چیز خوبه ..
    ولی من غرب مخصوص شهرک .
    محل ما سر بزنید

    پاسخ
    • بهمن 27, 1392 در 9:28 ق.ظ
      لینک ثابت

      مطمئنم که نازی آباد محله ی بسیار خوبیه و دوستان زیادی از اونجا دارم. دیگه جنوب تهران و شمال خیلی تفاوت ندارن. و البته من شمال و جنوب رو مقایسه نکردم.

      پاسخ
  • بهمن 27, 1392 در 0:31 ق.ظ
    لینک ثابت

    من بچه ی غرب تهرانم و حاضر نیستم نیم سانت پامو بیرون بذارم
    دور از این کل کلای شرقو غرب با هیچکدوم مشکلی ندارم ولی غرب واقعآ مث یه شهربازیه باحاله که همه کار میشه توش کرد
    احساس میکنم شرق خیلی سوتوکوره
    مرسی از مطلب جالبت دوست عزیز
    با شماره ی ۴ ام کاملآ موافقم

    پاسخ
    • بهمن 27, 1392 در 9:26 ق.ظ
      لینک ثابت

      مرسی از شما بابت نظرتون

      پاسخ
  • اسفند 17, 1392 در 0:31 ق.ظ
    لینک ثابت

    riz binie shoma vaqan khoobe
    vali age betooni bi nazmie elmio varede bahset koni kheili behtare
    tooye termo dinamik mitooni peydash konio rabtesh bedi
    ketab antropi va eshq az aqaye bahadori ostade daneshgahe sharif
    ketab khoobie bekhoon
    in neveshtat bishtar ehsasio lams kardanie
    in ketabo bekhoon khoobe
    mail bede har jasho motevaje nashodi
    montazeram

    پاسخ
    • اسفند 17, 1392 در 11:39 ق.ظ
      لینک ثابت

      بسیار بسیار ممنون از حسن توجه شما. ای میل رو براتون ارسال کردم.

      پاسخ
  • اردیبهشت 31, 1393 در 2:41 ب.ظ
    لینک ثابت

    منطقه واسه زندگی فقط شرق با آدمای باحال و خون گرمش یه تار مو بچه های شرق می ارزه به کل غرب

    پاسخ
    • آذر 14, 1394 در 3:55 ب.ظ
      لینک ثابت

      چیزی میزنی ؟ توهومت خیلی غلیظه پسر به خودت رحم کن .

      پاسخ
    • فروردین 8, 1399 در 11:41 ق.ظ
      لینک ثابت

      اگه شرق آدمای خوبی داره پس باید ادم های بدی هم داشته باشه
      من هم به عنوان یک غرب نشین میگم گه غرب هم خوب داره هم بد
      تو نمیتونی یه طرفه نظر بدی
      منطقی تر باش لطفا

      پاسخ
  • خرداد 21, 1393 در 10:31 ب.ظ
    لینک ثابت

    به نظر من مردم شرق تهران از نظر اصالت و قدیمی بودن برتری دارند نسبت به مناطق ساخته شده بعد از انقلاب در غرب تهران …

    پاسخ
  • مرداد 10, 1393 در 9:21 ب.ظ
    لینک ثابت

    مردم شرق اصیلو با فرهنگترند مردم غرب اکثرا تازه به دوران رسیدهایی هستند که به ثمره انقلاب پا برهنه ها در ۵٧ به تهران امده و خودشونم با کلاس می دونند البته باید یادشون داد کلاس دراینه که ادم خودش باشه نه ادای دیگرانو دراوردن

    پاسخ
    • آبان 22, 1393 در 2:40 ب.ظ
      لینک ثابت

      دقیقا غرب پر از مهاجرینی هست که گاو و گوسفنداشون رو فروختن اومدن تهران . به همون دلیل که تعطیلات ها همه می رن داهاتشون غرب سوت و کور می شه. من هرچی رفیق دارم که شهرستانی و داهاتی هست توی این دهسال اومدن غرب تهران مثل آریاشهر ، بلوار فرودوس ، ستاری و …
      در مورد ترافیک هم غرب بسیار بسیار بدتر از شرق هست . شرق ترافیکی نداره شما در ساعت ۵ از هفت حوض به میدان فاطمی رو نیم ساعته می تونی بری در حالی که از آریاشهر تا فاطمی در ساعت ۵ حدود دو ساعت راه هست.

      پاسخ
      • بهمن 3, 1394 در 2:20 ب.ظ
        لینک ثابت

        پس بده دو…یا ماشین نداری ..یا توی خیابون نمیای و یا ..بقیش بی تربیتیه که نمیشه جوابتون رو داد ..نمیخواستم بی ادب جوابتون رو بدم ولی دیدم از یه بی تربیت و یه بی فرهنگ دفاع کردی جوابتو دادم..رسالت خراب شده..اون صیاد گند..توی نارمک هم سگ میزنه گربه میرقصه ..تهرانپارس یا همون خاک سفید هم که با بزرگراه اسب دوانیش معروفه ..او پایین شهر شرق هم که افسریه باشه پر از قاچاقچیه..به چیش مینازین؟

        پاسخ
        • آبان 28, 1396 در 1:47 ب.ظ
          لینک ثابت

          ببخشید من بچه افسریه هستم شما خیلی بیجا میکنی که درباره ی شرق اینجور میگی
          درضمن شرق و غرب و شمال و جنوب هیچ کدوم فرقی ندارند از نظر فرهنگ همه جا آدم بد و خوب پیدا میشه و این یک نظریه غلط وعقاید دوران عرب جاهلیت هست که بین قومیت ها فرق قائل میشید
          اینجا اتفاقا قاچاقچی اصلا زیاد نیست
          و همینطور منطقه آیه که اکثرا برای خریدهاشون به اینجا میان
          جاهای گردشگری و تفریحی هم زیاد داره شرق تهران

          پاسخ
        • اردیبهشت 19, 1399 در 2:47 ب.ظ
          لینک ثابت

          در مورد غرب چیزی نگفتی؟
          اینکه سگدونیه

          پاسخ
  • مهر 22, 1393 در 2:11 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام به نظر منى
    که هم تو غرب تهران و هم شرق تهران زندگى کرده مطلبتون عالى و مقایسه خوب و جالبى بود فقط به نظر من الان یعنى سال ٩٣ جمعیت غرب تهران با شرق برابرى میکنه به خاطر ساخت و سازهاى زیاد در غرب اون هم به صورت مجتمع هاى مسکونى که در هر طبقه چندین واحده

    پاسخ
  • آبان 3, 1393 در 2:34 ب.ظ
    لینک ثابت

    درود بر نویسنده محترم
    به نظر من شرق جزو مناطق اصیل هست و از قدمت بالایی برخوردار هست و خونواده های ریشه دار بیشتر داخل شرق هستند….تهران که بزرگ شد از سمت غرب توسعه دادن و حالا هرکسی از هر جایی میخواد بیاد تهران میره غرب خونه میگیره 😐
    اصلا شرق و غرب قابل قیاس نیستن باهم
    تهران اصیل تو شرقش خلاصه میشه و بس….

    پاسخ
  • بهمن 19, 1393 در 9:33 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام
    از دوستان خواهش میکنم به عنوان یک جوان جویای شغل منو راهنمایی بفرمایید من ۱۰ سال ساکن شرق بودم العان ۳ سالی ساکن غرب تهران
    واقعیت من رشه اصلیم دردانشگاه مدیریت بود ولی ۲ سال اومدم فنی حرفه ای تا دوره مکانیک دیدم بعد از کلی جستجو دیدم کاری که تو این صنف راحت تره و پر درآمد تره همون اتو سرویس یا همون تعویض روغنی هست پارسال خیلی وضعیت خوب بود در غرب و بیشتر مغاره ها همه داشتند کار میکردند ولی امثال که دارم مغازه های غرب تهران رو کشیک میدم واقعا وضع افتضاح شده البته تمام مشاغل این جوری شده حتی بقالی ها هم کمتر شده بلعکس مکانیکی ها بد جوری شلوغ شده وقتی از سرویس بزنی میوفتی تو تعمیر گاه می خواستم بدونم وضع شرق مثل هروی پاسداران چه طور هست اونجا هم اتو سرویس ها دارن غاز میچرانند

    پاسخ
    • مهر 27, 1399 در 3:41 ب.ظ
      لینک ثابت

      زنده باد غرب
      شاد و دل‌باز
      مردمان شرق کدرن:)

      پاسخ
  • اسفند 25, 1393 در 0:09 ق.ظ
    لینک ثابت

    من خودم غرب و دوست دارم
    غرب خوب ،شرقم بد نیست
    ولی خوب غرب تهران خیاباناش سرراست و پهن ترن
    مسکن در غرب گرون تر از شرق دلیل اصلیشم اینه که مجتمع های تجاری بیشتری داره که البته گرون قیمت ترن
    و اینکه شرق اصولا دلگیر تر هستش
    البته همیشه بین شرق و غرب بحث و جدال
    ولی اون کسانی که با عقده ازغرب بد میگن باید عرض کنم که تعداد تهرونی ها با لحجه تهرانی هستند بیشتر.

    پاسخ
  • فروردین 27, 1394 در 1:52 ب.ظ
    لینک ثابت

    فقط شرق تهران شرقشم فقط تهرانپارس

    پاسخ
    • خرداد 22, 1395 در 11:46 ق.ظ
      لینک ثابت

      تهران پارس فلکه اول فقط خوبه..ونارمک فراموش نشه..

      پاسخ
  • اردیبهشت 19, 1394 در 1:57 ق.ظ
    لینک ثابت

    کاری ندارم به این چیزا ………

    شرق پرچم بالاست

    (( تهرانپارس — حکیمیه ))

    پاسخ
  • خرداد 16, 1394 در 2:25 ب.ظ
    لینک ثابت

    والا من که هرچی داهاتی و لر دیدم ساکن شرق تهران بودن. اصلا شرق و غرب قابل قیاس نیستن. دقیقا همون شماره ۴ درسته. واقعا از بچه های کف خیابونی شرق چندشم میشه

    پاسخ
    • دی 22, 1395 در 7:19 ق.ظ
      لینک ثابت

      حرفشو واقعا درسته،هرچی آشولاش می بینی ماله شرق،این یه واقعیته،اینوبهتون بگم چون خودم قبلا قدیم جمهوری جمالزاده می شستم که همتون می دانید منطقه قدیمی واصیلیه وجزو وسط شهرهست،بیشترغربیها وشمال تهرانیها مال وسط شهرومیانه شهرهستند من خودم نزدیک ۱۸سال میدان بهرود سعادت آباد میشینم بیشتر این منطقه ماله وسط شهرن که الان وضع مالیشون بهترشده،
      ولی هرکی از شهرستان میاد میره تهران پارس ورسالت
      قیمت اجاره و خرید آپارتمان در غرب بیشترازشرق ،
      وضع مالیه غربیها (البته استثنا هم دارد)بهترازشرقیهاست
      لاتولوت ومعتادهم بیشترداره،بابا بادخترمیره شرق جایی مهمونی ازماشین پیاده میشی هم میهن دخترن هم ماشینت ،دنبال خط کشیدن ماشین ادمن،وخیلی چیزای دیگه بیخیال ،

      پاسخ
    • اسفند 27, 1395 در 8:43 ب.ظ
      لینک ثابت

      واقعا براتون متاسفم با این ادبیاتتون .این ادبیات شما نه تنها شبیه ادبیات ساکنین غرب تهران نیست که برای چاله میدون هم ضعیف و زننده اس …واقعا براتون متاسفم که برای اثبات عقایدتون یه تعداد رو له میکنید.

      پاسخ
    • خرداد 9, 1397 در 1:54 ب.ظ
      لینک ثابت

      اگه بدونی جمعیت لر این کشور چقده و چه کسایی لر هستن، حتما خودتو خیس میکنی. لرها با هرکس عین خودش رفتار میکنن، حتما یه کاری کردی که از لرها خاطره خوب نداری و ازشون بد میگی!

      پاسخ
    • فروردین 29, 1398 در 9:52 ب.ظ
      لینک ثابت

      متاسفم برات که به همین راحتی به قومیتها اهانت میکنی این حرف شما نهایت بی اصالتی و بی فرهنگیتونو میرسونه , همه جا هم خوب داره هم بد حق ندارید کلیت بدیدمن خودم لرم و صداقت و بی آلایشی لرها رو ترجیح میدم به ادعاهای پوچ و تو خالی شما , در ضمن اصیلترین قومیت در ایران لرها بوده اند

      پاسخ
    • فروردین 8, 1399 در 11:44 ق.ظ
      لینک ثابت

      والا موافقم باهات عشق فقط غرب

      پاسخ
    • بهمن 29, 1401 در 10:55 ق.ظ
      لینک ثابت

      نظری که دادی رو یک بار دیگه بخون ببین چندش بچه های شرق هستن یا خود شما

      پاسخ
  • تیر 10, 1394 در 3:36 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام دوستان من خودم ساکن خیابان بهار هستم ولی به دلیل شغلی که داشتم هم غرب و هم شرق تهران و خوب میشناسم .به نظر من از نظر فرهنگی و لرد بودن و شهر سازی غرب خیلی بهتره من منظورم از غرب سمت دهکده المپیک چون واقعا دیگه تهران اینقدر بزرگ شده که شهرک غرب سعادت آباد و اشرفی اصفهانی دیگه واقعا غرب نمیشه گفت چون واقعا از لحاظ طبقاتی اونجا قابل مقایسه با شرق نیست ولی کلا همون المپیک حساب کنیم بار خیلی به نظر من بهتر از شرق بد دوستان شرقی که از فرهنگ میگن تو همین وبلاگ اینقدر به بقیه توهین کردن که نمیدونم فرهنگ و اصالت از نظر خودشون چیه

    پاسخ
  • تیر 20, 1394 در 7:36 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام دوستان بنده ساکن غرب هستم ستارخان، به نظر بنده این نظرسنجی اصلا قابل مقایسه نیست زیرا خانواده همسر بنده در شرق تهران یعنی محله شلوغ و اشرارنشین نظام آباد ساکن می باشد سبلان جنوبی، بنده بارها و بارها شاهد درگیری های خونی و ضرب و شتم های شدید با قمه نه تنها در نظام آباد بلکه در سایر مناطق شرق تهران بوده ام. به نظر بنده شرق تهران هم از لحاظ فرهنگ و اجتماع و هم از اقتصادی از غرب پایین تر است و بسیار بسیار ترک دارد لر و مشهدی هم کم ندارد. در کل شرق تهران نه تنها پیشرفت آنچنانی درش حاصل نشده بلکه مرکزی برای افراد بزه کار و…

    پاسخ
    • خرداد 22, 1395 در 11:44 ق.ظ
      لینک ثابت

      عزیز..شما جایی بد شرق رو معرفی کردی..شرق جایی خوب وبد دارد..غیر قابل مقایسه است..مثلا بعضی از جاهای غرب آنقدر بد است که به ژنده خانه معروف است..من نام نبرم..کلا کلی نظر نده..اوکی

      پاسخ
    • آذر 30, 1396 در 10:35 ق.ظ
      لینک ثابت

      آرش خان من کاری به شرق و غرب ندارم فقط این رو بگم که اصالت، غیرت، مردانگی که ترک های به زن و زندگی دارن نه میشه تو لر ها نه میشه تو مشهدی ها نه میشه تو فارس ها پیدا کرد بس لطفا خصایل خودتون رو به ترک ها نسبت ندین. من پیشنهادم به شما این هست که لطفا کتاب تاریخ ایران رو برای افزایش اطلاعات عمومی تاریخ و کتاب تربت انسانی رو برای بالا بردن تربیت و اداب سخن گفتن خودتون مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
    • بهمن 1, 1396 در 12:55 ب.ظ
      لینک ثابت

      جوری صحبت می کنید که انگار ایران از اقوام دیگری تشکیل شده !!! ما غیر از ترک و لر و کرد که اکثریت ایران رو شامل میشن چند قوم مشخص بیشتر نداریم . کلا ما در تهران ، تهرانی اصیل نداریم . همه به نحوی با اقوام مختلف پیوند خوردند. کاش روزی برسه که به اصالتمون افتخار کنیم . نه اینکه قومیت ها رو مسخره کنیم

      پاسخ
    • اردیبهشت 20, 1399 در 3:37 ب.ظ
      لینک ثابت

      عزیزم نظام آباد بدترین جایه شرق داری با ستارخان مقایسه میکنی شما معلوم از محله های تهران شناخته خوبی نداری

      پاسخ
  • تیر 26, 1394 در 11:56 ب.ظ
    لینک ثابت

    دیاره غربت ایران، عقاب لاتیه تهران… شرق تهران ب مولا که همیشه در اوج…
    گرچه ما خوابیده اندر سایه ایم، ما ب دریا حکم طوفان میدهیم… آره داش هرکی هوادار و هواخواه مرام و معرفته بیاد از بچه های شرق تهران یاد بگیره. محله های شرق زادگاه مشتی آئو ناموس پرستاس، خلافکار و لات و لوت و دعوائیم کم نداره. شرق تهران ینی:مسعودیه، افسریه، مشیریه، شهرک کاروان، پیروزی، بلوار ابوذر، شهدا، شیوا، مسگر آباد، نبرد، مگس آباد، نفیس، شترخون، خاوران، سلطان محمود، بیسیم، اتابک، منصور، میدون خراسون، لب خط، شبیر، خ شهباز، ۱۷ شهریور، دروازه دولاب، ۳۰ متری نیرو هوایی، قاسم آباد، تهران نو، تهران شرق، میدون امام حسین و مفت آبادش، صفا، نظام آباد، تسلیحات، مجیدیه، رسالت، شمران نو، چهارصد دستگاه رسالت، نارمک و ۱۰۰ تا میدونش و مفت آبادش، دردشت، کرمان، فرجام، سراج و اوقاف، استقلال، لویزون و شیان، باغ اناری، سرخه حصار، خاک سفید، تهرانپارس و جوادیه ش، تیرانداز، حکیمیه، سازمان گوشت، استخر، پارک پلیس و مجید آباد، سه راه تهرانپارس خاله اوقلی و…
    آره… شرق مرکز لاتیه ایران

    پاسخ
    • آبان 13, 1395 در 7:07 ب.ظ
      لینک ثابت

      شرق تهران(پیروزی) مرکز لاتیه تهران
      سلامتی اقا مجید کوشکستانی و رضا زیوری و……

      پاسخ
  • مهر 11, 1394 در 3:41 ب.ظ
    لینک ثابت

    باسلام من میخوام اپارتمان بخرم به نظر شما سعادت اباد بهتره یا شهرک غرب یا فرمانیه

    پاسخ
    • مهر 12, 1394 در 2:00 ب.ظ
      لینک ثابت

      والا فکر می کنم به یک کارشناس معاملات املاک مراجعه کنین بهتر باشه.

      پاسخ
  • مهر 25, 1394 در 4:28 ب.ظ
    لینک ثابت

    واقعا لذت بردم, خیلی بیطرفانه و منصفانه, بدون دخالت نظر شخصی که طبیعتن کار دشواریست. ایکاش آدم های بیشتری مثل شما داشتیم . با تشکر

    پاسخ
  • مهر 25, 1394 در 5:23 ب.ظ
    لینک ثابت

    با احترام به نظرات همشهری که دیدگاه شما رو “احساسی” قلمداد کردند, و کتاب مورد نظرشون رو معرفی کردن (گرچه مطالعه کتاب هیچ ضرری نداره بلکه منفعت ) ولی من هیچ گونه تاثیر و رد پای “احساسی” در دیدگاه شما نمیبینم. برسی شما همانطور که در نظر قبلیم گفتم خیلی بیطرفانه و در حقیقت مبنی بر شواهد تاریخی, اجتماعی, سیاسی و اقتصادی هستن

    پاسخ
  • آبان 16, 1394 در 6:00 ق.ظ
    لینک ثابت

    چقدر بده که حتی تحلیل رو هم بعضی از دوستان بهانه ای واسه تخریب و تحقیر و . . . میکنند .
    واقعا تحلیل و نقد بی طرفانه ای بود .
    و چقدر این خط کشیها واسه ساختن و رشد کشورمون خطرناکه و مضر ! ایرانی هستیم و ایرانی سربلند بسازیم

    پاسخ
  • آذر 25, 1394 در 1:07 ب.ظ
    لینک ثابت

    با سلام
    شما با ۲ روز زندگی کردن در غرب متوجه میشوید که از هیچ لحاظی نه دسترسی نه هوا و نه شلوغی نه مردم قابل قیاس نیست! شرق واقعا داغونه خاک مرده پاشیدن شما فکر میکنی رفتی شهرستان

    پاسخ
    • خرداد 22, 1395 در 11:42 ق.ظ
      لینک ثابت

      کجایی شرق رفتی ..نکنه خاک سفید رفتی؟ شرق تا شرق فرق دارد..کلی نظر نده..

      پاسخ
    • اردیبهشت 20, 1399 در 4:05 ب.ظ
      لینک ثابت

      معلومه خودت یکی از دهاتی هایه غربی

      پاسخ
  • دی 6, 1394 در 12:57 ب.ظ
    لینک ثابت

    درود
    تشکر و سپاس از نویسنده محترم
    دوستان من بزرگ شده جنوب تهران هستم،اما تمام اقوام ما تهران هستن..اقوام مادری شرق و اقوام پدری غرب تهران..با توجه به اینکه سالها رفتوآمد زیادی به این مناطق داشتم نظرشخصیم اینه که ساکنین شرق اکثرا اصالت بیشتری نسبت به غرب دارن و اینکه شرق بنظرم دنج تر و خلوت تر از غربه…

    پاسخ
  • دی 16, 1394 در 2:12 ب.ظ
    لینک ثابت

    جالبه برام اغلب افراد تنها بر اساس تجربیات شخصی نظر دادن نه واقعیت به نظرم فارق از اینکه واقعا شرق تهران بهتره یا غربش یه نکته خیلی مهمه که ما ایرانیها اغلب نمی تونیم بدون تعصب درباره چیزی نظر بدیم حتی درباره منطقه ای که توش ساکن هستیم!

    پاسخ
  • بهمن 3, 1394 در 2:24 ب.ظ
    لینک ثابت

    ﺗﻮﺭ ﺭﻭﯾﺎﯾﯽ ﻏﺮﺏ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺁﺑﺸﺎﺭ تهران ﻭ ﺳﻮﺍﺣﻞ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﭼﯿﺘﮕﺮ ۳ ﺷﺐ ﻭ ۴ ﺭﻭﺯ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺘﻠﻬﺎﯼ ﻟﻮﮐﺲ .. ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﻣﮑﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﺪﻧﯽ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺷﺎﻣﻞ : ﺍﺳﺘﺎﺩﯾﻮﻡ ﺁﺯﺍﺩﯼ … ﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻥ … ﭘﺎﺭﮎ ﭼﯿﺘﮕﺮ … ﻣﺮﮐﺰ ﺧﺮﯾﺪ ﻫﺎﯾﭙﺮ ﺍﺳﺘﺎﺭ …ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻋﺠﺎﯾﺐ …ﭘﺎﺭﮎ ﺍﺭﻡ … ﺑﺮﺝ ﺁﺯﺍﺩﯼ …حضور در افتتاحیه مجتمع کوروش…مجتمع تجاری تیراژه….ﺑﻠﻨﺪ ﺗﺮﯾﻦ ﺑﺮﺝ ایران ، ﺑﺮﺝ ﻣﯿﻼﺩ … ﺑﺎﻍ ﻭﺣﺶ ﻭ ﺩﻫﮑﺪﻩ ﺁﺑﯽ ﭘﺎﺭﺱ ، پارک جنگلیِ پردیسان پیست کارتینگ آزادی و
    از همه رویایی تر گرفتن امضا از غربیاااااااا!!!!!!

    پاسخ
  • بهمن 6, 1394 در 5:20 ب.ظ
    لینک ثابت

    آقای صاحب وبلاگ شما یه کاری کن . بیشتر به غرب سر بزن . برات خوبه . جدی میگم . در ضمن موضوعه خیلی جالبی هم انتخاب کدی دمت گرم خوب بود .

    پاسخ
    • آبان 14, 1395 در 6:23 ب.ظ
      لینک ثابت

      مخلصم. سعی کردم بی طرفانه باشه

      پاسخ
  • بهمن 25, 1394 در 12:50 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام شرق قسمت میدون تسلیحات و اطرافش چه جور جایی هست؟ میشه راهنمایی کنید دوستان؟

    پاسخ
    • خرداد 22, 1395 در 11:40 ق.ظ
      لینک ثابت

      تسلیحات جای خوبی نیست..سعی کنید نارمک یا تهرانپارس فلکه اول خوبه در شرق

      پاسخ
  • بهمن 26, 1394 در 1:17 ب.ظ
    لینک ثابت

    عکس جالب و گویایی رو برای این مطلب انتخاب کردید.

    پاسخ
    • آبان 14, 1395 در 6:24 ب.ظ
      لینک ثابت

      چشماتون قشنگ می بینه

      پاسخ
  • اسفند 19, 1394 در 5:23 ق.ظ
    لینک ثابت

    درسته که غرب جدیدتره ولی ساکنینش معمولا قبل از مهاجرت شخرنشین بودن.قیمت غرب خیلی بالاتر از شرقه شهرک غربو سعادت اباد که بذاربم کنار قیمت ارباشهرم خیلی بالاتراز بهترین جاهای شرقه.اگه نقشه رو خوب نگاه کنید و تعداد اتوبان ها رم نگا کنید میفهمید غرب بهتره یا شرق.

    پاسخ
    • خرداد 22, 1395 در 11:38 ق.ظ
      لینک ثابت

      مرسی..اما این نظر خودته..شاید درست نباشد؟؟

      پاسخ
  • فروردین 8, 1395 در 11:54 ق.ظ
    لینک ثابت

    دوست من ، بر خلاف چیزی که گفتی شرق خیلی بیشتر محل جرم و جنایته . روزنامه بخونی متوجه میشی ! … شرق تهران بسیار بافت عجیب و متغیری داره ، تهران پارس و نارمک مهندسی ساز و خیابونای بسیار منظم ( خصوصا تهران پارس ) و خیلی جاهای دیگه اش مثل نظام آباد و شمیران نو و جنوب شرق و … فوق العاده تنگ و بد ساخت و زشت !! … غرب از نظر مراکز خرید و مراکز لوکس غنی تره ولی کم و بیش غرب هم محله بد ساخت داره ولی نه مثل شرق که البته به خاطر بی توجهی مسئولین شهرداری قبل از انقلاب در زمینه معماری و شهرسازی این اتفاق افتاده ، چون شرق اصیل تر و قدیمی تر از غربه … افسریه و خاوران و … رو هرگز نمیشه با تهران پارس و نارمک مقایسه کرد همون طور که شهرک غرب و سعادت آباد رو نمیشه با دهکده المپیک و شهران و نواب و یافت آباد مقایسه کرد در عین حال … !! … من شرقی هستم ولی غرب امروز واقعا جای جذاب تریه برای زندگی …

    پاسخ
  • فروردین 27, 1395 در 1:08 ق.ظ
    لینک ثابت

    متن جالبی بود. کلا اینکه کجای تهران بهتره رابطه مستقیم داره با قیمت متراژ خونه هرچی بالاتر باشه مکانه بهتریه که طبیعتا غرب بالاتره راجع به فرهنگشونم نمیشه کلی گفت همه جور ادمی همه جا پیدا میشه ولی در کل من اگه مسئله مالی رو کنار بذاریم و قرار باشه یه نقطه ی دلخواه تهران رو برای زندگی انتخاب کنم بهترین جایی که علاقه دارم سمت شهرک سئول و ونکه هم دسترسیه خوبی داره به شرق و غرب هم شیک و هوای خوب.

    پاسخ
  • فروردین 30, 1395 در 5:15 ق.ظ
    لینک ثابت

    پدر من ساکن پیروزی بوده از محله های قدیمی و خوب در زمان خودش اون زمان که سعادت آباد بیابون بود و شهرک بعضی جاهاش ساخته شده بود میشنوه که اینجا رشد میکنه و منطقه خوبی میشه خونه یه طبقه و شخصیشو میفروشه میاد شهرک غرب زمین میخره و میسازه با وام و…. الانم همه ی اقوام حسرت اینو دارن که چرا اونموفع نیومدن پیشرفت کردن اما اینجا نمیشه کتمنت ها رو که خوندم توهینای شرق و شمال شرق برام خیلیییی جالب بود اگر فرهنگ و اصالت اینه ارزونی خودتون

    پاسخ
  • اردیبهشت 3, 1395 در 8:23 ق.ظ
    لینک ثابت

    من تقریبا بیشتر متن هارو خوندم و به نظر من ، مردم فقط در حال جنگ سر اینن که چون ما شرقیم ، شرق بهتره یا چون غربیم ، غرب بهتره .به نظر من اینکه تو کدوم منطقه ای مهم نیس مهم اینه که شخصیتت بالا باشه نه منطقت
    درضمن یکی گفتش که خونه های غرب گرون تره ولی به نظر من تو هردو منطقه خونه هایی پیدا میشن که شاید تو منطقه ۱هم نباشه و بالعکس خونه هایی که تو مولوی هم پیدا نمیشه

    پاسخ
  • اردیبهشت 11, 1395 در 6:56 ب.ظ
    لینک ثابت

    ساکن غربم و در فکر شمال
    از نویسنده متن و ادب و شخصیتشون و دوستانی که راهنمایی کردن ممنونم

    پاسخ
  • اردیبهشت 31, 1395 در 11:40 ب.ظ
    لینک ثابت

    من تا پارسال جنت اباد بودم و یکساله پیروزی نشینم…خوبی شرق اینه که کلی مغازه تو هر کوچه و خیابونه ولی شرق خیابوناش تنگ ,شلوغه..در حالی که غرب دل بازه ..تقریبا تمام پارک ها و پاساژهای بزرگ غرب هستن…من تو شرق خیلی دلم میگیره احساس خفگی دارم..

    پاسخ
  • خرداد 11, 1395 در 8:32 ق.ظ
    لینک ثابت

    با عرض سلام دوستان عزیز من بدنیا أمده شرق و ساکن غرب هستم در مقایسه دو منطقه میشه به این موضوع اشاره کرد که بافت شرقی تابع اعتقادات مذهبی بیشتر و بافت غربی بدنبال غربگرایی بیشتر هست مثلاً با مقایسه محرم ها در دو منطقه کاملاً این مساله معلومه
    شرق از لحاظ شلوغی و تراکم جمعیت بسیار وضعیت بدتری نسبت به غرب داره اما فساد جنسی در غرب به خصوص در منطقه بلوار فردوس بیداد میکنه خصوصاً در نظر داشته باشید که شمال غرب با جنوب غرب قابل مقایسه نیست در واقع ما باید شرق و غرب روبروی هم رو مقایسه کنیم البته قابل به ذکر است که تمایل به تیپ های عشق لاتی و شرارت های منطقه ای در شرق مخصوصا مناطق افراسیابی و پیروزی بیداد میکنه که در غرب کمتر هستش اصولا من به افرادی که به دنبال مدرنیته هستن غرب رو و به افرادی که سنت گرا هستن شرق رو پیشنهاد میکنم

    پاسخ
  • خرداد 22, 1395 در 11:33 ق.ظ
    لینک ثابت

    ممنون..نظرات مثل همیشه متفاوت است..اما نظرم این است که بستگی به شخص دارد..من وضع مالیم خوب است ومی توانم هر کجای تهران زندگی کنم اما من شرق -نارمک انتخاب کردم..اون هم جایی خوبش ،مرجان چرا؟هم آب وهواش خوبه وهمسایه های بی آزار ومهربان ومذهبی ..وهمه تقریبا در یک طبقه هستن..ودسترسی به مغازه ها ووسایل نقلیه خوبه..چون اصالت رو ترجیح می دهم..شرق رو انتخاب کردم..

    پاسخ
  • خرداد 28, 1395 در 12:11 ب.ظ
    لینک ثابت

    از نظره لاتی که حساب کنی بولوار فردوس به کله شرق می ارزه اگه جنوب شرقم بخوای بیاری توش ما یافت آبادم داریم ولی در کل شرق و غرب مثل همن خونواده های سطح متوسط و عادی البته به جز شهرک غرب و سعادت آباد ولی در کل پرچم غرب بالاس

    پاسخ
    • تیر 11, 1395 در 4:34 ب.ظ
      لینک ثابت

      نه نمیشه گفت همه سطح عادین…. همه هم تو شهرک غرب و سعادت اباد پولدار نیستن
      همه چی قاطی شده

      پاسخ
    • مهر 9, 1395 در 10:01 ب.ظ
      لینک ثابت

      از نظر لاتی پیروزی بلوار فردوسو میخوره جنوب شرقم افسریه نیاز به تعریف نداره

      پاسخ
      • مهر 22, 1398 در 7:52 ب.ظ
        لینک ثابت

        خاک سفید محل ما چی په؟اگه هر جا لات داره خاک سفید لات کش داره

        پاسخ
  • تیر 15, 1395 در 1:45 ق.ظ
    لینک ثابت

    بستگی داره به کجا عادت کرده باشید. همونجا برای شما آرامش به همراه داره

    پاسخ
  • تیر 17, 1395 در 10:56 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام من میخوام اپارتمان بخرم تهرانیم نیستم میخوام بیام چندوقت دیگه بین این مناطق کدومشون بهتره
    طرشت. مجیدیه. جنت آباد. چیتگر.
    فقط میخوام جای خوبی باشه کاری باغرب وشرقش نداذم

    پاسخ
  • تیر 21, 1395 در 0:28 ق.ظ
    لینک ثابت

    من و مادر و مادر بزرگم شرق به دنیا اومدیم و زندگی کردیم اما الان شرق خیلی شلوغ شده بخاطر ساخت و سازهای بیجا البته لازم به ذکر که من تو محله پیروزی هستم و تمام فامیل من شرق زندگی میکنن ولی دوسال هم غرب زندگی کردم ,مردم شرق خیلی خونگرم ومهربونن ولی غرب خونگرم نیستن ولی خوبن ,الان بعد سه سال که دوباره برگشتم پیروزی باز میخوام برم غرب البته اکثر فامیل هم همین نظر را دارن بخاطر بافت سنتی که شرق داره الان داره از جمعیت منفجر میشه و دیگه ما نمیتونیم اینجا زندگی کنیم ولی در کل هرجا که آدم احساس شادی و خوشحالی داشته باشه اونجا بهشته به شرق و غرب و شمال و جنوب ربط نداره به خونه بزرگ و کوچیکم نیست به دل ادمه

    پاسخ
  • تیر 27, 1395 در 11:36 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام خونه درتهران خیلی گرونه نزدیک تهران کودم منطقه هارو پیشنهاد میدیددوستان من ممنون میشم جواب بدید منطقه های خوب معرفی کنید

    پاسخ
  • مرداد 8, 1395 در 8:52 ب.ظ
    لینک ثابت

    حتی برای یک ساعت هم نمی تونم شرق تهران بمونم. واقعا جامعه سنتی داره و احساس زندگی مدرن و آزادی در غرب بیشتر است. البته در غرب کسی به زندگی همسایه خود سرک نمی کشد ولی در شرق اینطور نیست

    پاسخ
    • آذر 10, 1397 در 9:40 ب.ظ
      لینک ثابت

      شما تو محله ارمنی های نارمک باشى،با تاپ و شلوارک میتونی بری سوپر محلتون،ولی تو پیروزی بدون چادر باشى چشماتو درمیارن!!!
      شرقم جا داره تا جا

      پاسخ
  • مرداد 28, 1395 در 9:58 ق.ظ
    لینک ثابت

    من مشهدی ام.۶سال ساکن تهرانم.واسه خرید خونه شرق و غرب را زیر پا گذاشتم.غرب را انتخاب کردم چون میشه نفس کشید.میشه رانندگی کرد.دریاچه خلیج فارس چشم اندازمونه و….

    پاسخ
  • مرداد 30, 1395 در 0:20 ق.ظ
    لینک ثابت

    کدوم بهتره؟سعادت آباد یا پاسداران یا میرداماد؟

    پاسخ
  • شهریور 11, 1395 در 9:34 ق.ظ
    لینک ثابت

    ما ۱۱ ساله شرق تهرانیم . ۹ سال میدون پروین تهرانپارس و دو سال هم تو غربیها که بهترین جای تهرانپارسه. به نظر من تهرانپارس واقعا جای بدی شده تو این چند ساله خبیلی مهاجر داره طوری که تو مغازه میری بیشتر ادما با لهجه شهرستانی حرف میزنن . خیلی زیاد سفره خونه سنتی داره که شده مرکز ادمهای خلاف کار و زنهای بد که از همه جای تهران جمع میشن اینجا. زنها و دخترای بد خیلی داره طوری که میری بیرون در ملا عام کنار خیابون وایسادن. از لحاظ فرهنگی چون اختلاف فرهنگی زیاده بخاطر مهاجرت و این چیراا متاسفانه امار جرم و جنایت بالاست. ماهم پشیمونیم . ولی محله تهران نو و خاقانی واقعا جای خلوت و بااصالتی یه ولی هواش الوده اس خیلی هم مذهبی اند. ما کلن از بچگی غرب تهران بودیم به نظر من غرب خیلی بهتره.

    پاسخ
  • مهر 11, 1395 در 0:28 ق.ظ
    لینک ثابت

    من در شرق چندین سال ودر غرب هم اکنون زندگی میکنم.در کشورهای غربی نیز چند سال زندگی کرده ام.
    ساختارغرب تهران کپی برداری از غرب است و به تبع ان قانونمندتر و مردمان سردتر دارد فروشگاهها بزرگ و از مناطق مسکونی به دور و جرایم کمتر می باشد که کم بودن تراکم و سرد بودن ادم ها از دلایل ان است به نظر من اعتدال بین شرق و غرب بس زیباتر است و…که در این مجال نمی گنجد.

    پاسخ
  • مهر 11, 1395 در 4:57 ق.ظ
    لینک ثابت

    من از بچگی اریاشهر بودم یعد از ازدواجم دوسال رفتم پیروزی،بعد دوباره برگشتم غرب البته جنوب غرب سمت بریانک ، تا اونجا که من درک کردم هیچ جا برام غرب تهران نمیشه اصلا یه حس خاصی تو غرب جاریه که جاهای دیگه نیست حتی شاید تو شمال تهران، شرق هم شاید خوب باشه اما فقط برای اهالی خودش وگرنه غرببها اونجا دوام نیارن اما من زیاد دیدم شرقیهایی که اومدن غرب و عاشقش شدن.

    پاسخ
  • مهر 11, 1395 در 5:00 ق.ظ
    لینک ثابت

    جنوب غرب از لحاظ بافت مردمیش بد نیست اما از لحاظ بافت شهری و کوچه های تنگش واقعا بده! دلم برای خیابونهای اریاشهر و کاشانی تنگ شده ، شاهین و شقایق ، سازمان برنامه شمالی و… امیدوارم به زودی برگردم…

    پاسخ
  • مهر 25, 1395 در 9:02 ق.ظ
    لینک ثابت

    والا ما از بچگی تهرانپارس بودیم ی سال رفتیم مرزداران بچه های غرب همه داهاتین برعکس تهرانپارسیا ک همه بچه تهرانن تهرانپارسو شرق پرچم بالاس ❤❤❤ غربیا شمام برید گاو و گوسفنداتونو بچرونین از شهر مام برین بیرون

    پاسخ
    • فروردین 8, 1399 در 11:54 ق.ظ
      لینک ثابت

      ببین چرت نگو
      با همبن نحو حرف زدنت معلوم شد شما شرق نشین ها چه ادمای بی فرهنگی هستین

      پاسخ
  • مهر 25, 1395 در 10:43 ق.ظ
    لینک ثابت

    با سلام
    مقایسه جالبی بود.
    لطفا اگه ممکنه لیست مطالب و منابع رو برام ایمیل کنید.
    ممنونم

    پاسخ
  • آبان 13, 1395 در 7:15 ب.ظ
    لینک ثابت

    غربیا اگه میخاین لاتی بکوبین جریان علیشو حتما بخونین
    شرق(پیروزی و تهران نو و نارمک)

    پاسخ
  • آبان 19, 1395 در 8:01 ق.ظ
    لینک ثابت

    باسلام
    واقعا برام خوندن مطالب و کامنت ها جالب بود آخه من این سعادت نسیرم نشد تهرانی باشماما تو شهر ما از اینکه یه همسایه از شهر دیگه داشته باشیم یه جور افتخاره که مهمون نوازیش کنیم در ضمن من در یکی از کلان شهر های ایران زندگی میکنم و همیشه در مورد کلاس و فرهنگ تهرانی ها شنیده بودم و اگه یه همسایه یا دوست تهرانی داشتم برام محترم بود اما…..چی بگم راستش دیدم عوض شد جسارتا شماها مصداق نژاد پرستی هستید خخخ نه تنها نسبت به شهرستانی بودن یا نبودن دیگران اظهار نظر میکنید بلکه روی محله های خودتون هم حساسید چه جالب…
    تهران زندگی کردن خلقیات خودشو داره که خوشحالم سعادت تهرانی بودن ازم سلب شد. البته اینم بگم من دانشجوی ارشد در شهر شمام و فراری از شلوغی و هیاهوی شهرتون ولی نظرم درمورد مردمش تا قبل خوندن این کامنتها خیلی متفاوت بود.
    فقط در بی فرهنگی شما تهرانی ها همین بس که در هزاره سوم هنووووز نژاد پرستید و هیچ شباهتی برخلاف تصورتون به اروپایی ها ندارید چون من اونجا ده سال زندگی کردم و جز احترام و ادب چیز دیگه ای ازشون ندیدم نسبت به غیر هموطنشون.

    خوش باشید غربی شرقی شمالی و جنوبی های تهرانیِ

    پاسخ
    • اردیبهشت 14, 1398 در 10:43 ق.ظ
      لینک ثابت

      سلام دوست عزیز
      در تمام محله ها .شهرها .استانها .کشورها و قاره ها انسانهای متفاوتی با خلق و خوهای متفاوتی هستند همانطور که هر شهرستان در بین اقوام مختلف ایرانی با یک خلق و خو شناخته شدند و البته که دیدگاه درستی نیست .نگاه شما نیز پس از خواندن این مطلب و کامنتها نباید تغییر کند
      معمولا افراد با همان کسی بیشتر برخورد میکنند که از لحاظ ذهنی جذب می نمایند . همانطور که خداوند در قرآن کریم فرمودند ان اکرمکم عندالله اتقیکم .بدرستی که گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست
      از خداوند میخواهیم که تمامی ما را در هر نقطه ای از این سیاره فقط با افراد متقی خود آشنا سازد که آرامش تنها نزد اوست
      در ضمن ۲۰ سال زندگی من در غرب تهران بوده است و هم اکنون ۲۰ سال است که در شرق زندگی میکنم وفقط همین را بگویم فرقی بین آدمهای این دو منطقه نیست و طبیعی است که اگر قرار باشد ساختمانی ساخته شود و جدید باشد با معیارهای امروزی ساخته خواهد شد حال در غرب باشد یا شرق….و البته برای انسانی که تربیت شده اخلاق الهی است فرقی ندارد کجا زندگی کند ..

      پاسخ
  • آذر 5, 1395 در 4:44 ب.ظ
    لینک ثابت

    مقایسه جالبی بود جالبتر اینکه شرقیها با کامنتهاشون کاملا مقایسه رو تایید کردن من خودم نیاوران هستم ولی به قول شهرستانی ها اکثر تهرانی ها یه چیزیشون میشه یه جورایی تازه به دوران رسیده و عقده ای هستن بابا راست میگن خب زمانیکه تخت جمشید پایتخت جهان بوده طهران روستایی بیش نبوده از کدام اصالت حرف میزنید!!

    پاسخ
  • آذر 27, 1395 در 3:38 ب.ظ
    لینک ثابت

    از لحاظ اصالت دیگه نمیشه بگی غرب بهتره یا شرق ، کل تهران الان پر شهرستانی و داهاتی شده چه غربش چه شرقش ، من خودم با افتخار بچه ی خیابون جمهوری ام بخوای حساب کنی جزو اصیل ترین محله های تهرونه و الان ۱۵ ساله غرب زندگی می کنم تو آریاشهر و می تونم بگم همه جور آدمی تو این منطقه هست، تهرانی ، شهرستانی ، مهاجرای تازه وارد ولی خب مهم نیست آدم بایستی سرش تو کار خودش باشه و در عین حال قوانین شهرنشینی و اصول شهروندی رو رعایت کنه .. از لحاظ دسترسی به همه چی دسترسی داره آدم به مترو و پایانه ها ،مراکز خرید مختلف ، امکانات تفریحی مناسب ، خیابونا پهن تره و به خاطر بافت و معماری درست شهری کمتر ترافیکای وحشتناکی که تو مرکز و شرق و شمال هست می بینه ادم، ترافیک هم داشته باشه باز آدم راه دررو داره بر عکس شرق… در کل هیچ وقت نمیتونم تصور کنم زندگی کردن تو شرق تهرانو ، واقعا دلگیره و از همه بدتر دسترسیش به نقاط مختلف شهر با عذاب همراهه.

    پاسخ
  • دی 4, 1395 در 8:25 ب.ظ
    لینک ثابت

    خیلی داغون هستن شرقی ها خصوصا نظام اباد یه مشت لات و کلاهبردار بیشتر نیستن اونجا واقعا خطرناک هستند حتی

    پاسخ
    • دی 5, 1395 در 9:49 ق.ظ
      لینک ثابت

      دوست عزیز ممنون از نظرتون ولی بهتر بود توهین نمی کردید.

      پاسخ
    • دی 14, 1395 در 10:18 ق.ظ
      لینک ثابت

      ممنون از شما بابت مطالعه

      پاسخ
  • دی 15, 1395 در 3:22 ق.ظ
    لینک ثابت

    با سلام…شرق تهران قطعا بهتره.غرب اصالت نداره و مثل بیابان است و دلگرفته…شرق جاهای خوب زیاد داره مثل فلکه اول تهرانپارس.رشید و بهار.تهران شرق.هفت حوض.خ پرستار نیرو هوایی و ضمنا پاسداران و شمیرانات نیمه شرقی تهران هستن.دسترسی به لواسانات و فشم و…هم از شرق تهران…نهم تر ازهم اصالت شرق بیشتر است…با تشکر

    پاسخ
  • دی 25, 1395 در 10:50 ق.ظ
    لینک ثابت

    بنام خدا
    با تشکر از نویسنده مقایسه علمی و عالی بود نقطه نظرات عزیزان هم چون اکثرا پشتوانه تحقیقی نداشت و کوچه بازاری بود جهت مزاح و تفریح خوب بود
    روستا زادگان دانشمند به وزیری پادشاه رفتن
    پسران وزیر ناقص عقل
    برای گدایی به روستا رفتن
    بعضی ها به بچه تهران بودن خودشون دلخوش کردن ولی در پیشگاه خداوند بهترین آدامها با تقواترین ها هستن در نظر مردم هم ملاک های انسانیت چیزی ورای تهرانی و شرق و غرب بودن است
    شرمنده بچه دهاتی و شهرستانی ام

    پاسخ
    • دی 26, 1395 در 2:47 ب.ظ
      لینک ثابت

      ممنون از شما بابت مطالعه

      پاسخ
  • بهمن 2, 1395 در 8:28 ق.ظ
    لینک ثابت

    ممنون از نظر و دیدگاههای جالب و بی مفهوم شما من نتیجه گرفتن که کل تهران بدرد زندگی نمی خوره ولی مجبوریم به خاطر کار اینجا زندگی کنیم در کل افرادی از شرق و غرب وقتی نظر می دهند فرهنگ منطقه نیز معلوم میشود وقتی توهین می کنی و بقیه را دهاتی و فلان معرفی می کنی منطقه و فرهنگ ان معلوم لذا با یه امار از همین صبحت می توان منطقه را تشخیص داد

    پاسخ
    • فروردین 17, 1396 در 0:12 ق.ظ
      لینک ثابت

      همینکه شما نظرات مردم رو بی مفهوم جلوه میدین شخصیت خودتون رو هم زیر سوال میبرین.
      شما نمیتونید از چند نظر یک جامعه آماری درست کنید و نتیجه گیری هم کنید.قطعا هر کدوم از افراد تعصب منطقه خودش رو داشته که نظر دادن دقیقا مثل خود شما.

      پاسخ
  • بهمن 17, 1395 در 5:35 ب.ظ
    لینک ثابت

    دوست من ساکن بلوار فردوسه غرب تهران . رفته بود تهرانپارس زدن دماغشو شکستن و پولاشو دزدیدن . من که می ترسم شرق برم

    پاسخ
    • بهمن 18, 1395 در 1:47 ب.ظ
      لینک ثابت

      و البته به عکسش هم اتفاق افتاده دوست عزیز

      پاسخ
  • بهمن 25, 1395 در 1:00 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام دوست عزیز تهرانسر غرب چطور جایی هست من اصلا شناخت ندارم میشه بفرمایید ؟ منتظر جوابتون هستم مرسی

    پاسخ
  • اسفند 10, 1395 در 5:32 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام این حقیرنزدیک به چهل سال درمحدوده میدان خراسان زندگی کرده ام این ترجیح شرق نشینی درگذشته دلایل زیادی داشته مثل مهمترینش دسترسی راحت درگذشته به بازارتهران که قلب تپنده شهربوده بگیربیاتاقبرستانهای مسگرآباد وباغات فراوان درمحدوده اتوبان جدیدمحلاتی شرق تهران مرکزرشدبامعرفتها ولوطیها بوده وآفتش هم اعتیاد هسست که باهم درآمیخته

    پاسخ
  • اسفند 10, 1395 در 4:21 ب.ظ
    لینک ثابت

    اینقدر پز شرق و غرب و شمال و جنوب رو ندین. تهران پر شده از مهاجرینی که اکثرشون فرهنگ شهر نشینی ندارن. تق به توق خورده پول و پله ای بدست آوردند و اومدن تهران گند زدندبه شهر. از فرمانیه گرفته تا شهر ری و از دهکده المپیک و سعادت آباد تا حکیمیه و پیروزی و تهرانپارس. بوی گند از تمام محله ها بلند میشه. دود همه جا رو گرفته. اینقدر هم گیر ندین به لر و کرد و ترک و فارس و مشهدی و قمی و ….
    اکثریت مردم ما مصرف کننده های بی خاصیتی هستند که معلوم نیست به چی مینازند.

    پاسخ
    • اسفند 16, 1395 در 10:46 ق.ظ
      لینک ثابت

      درود بر شرفت .
      احسند
      گل گفتی
      ما در حال حاضر بی تمدین ترین ملتیم
      احسسسسسسند

      پاسخ
  • اسفند 13, 1395 در 8:21 ق.ظ
    لینک ثابت

    باسلام*دوستان گرامی بنده به عنوان یک تهرانی اصیل ازبابت کامنتهای غیراصولی وناپخته برخی همشهریانم متاسفم جدای ازمزیتهای غرب وشرق توجه یه این نکته ضروریست بیشترهمشهریان عزیز غیرتهرانی هستندوبسیاری ازانهاانسانهای شریف وبااصالت *رونق فعلی تهران مرهون حضوربسیاری ازنخبگان وتحصیلکرده های غیرتهرانی است به علاوه که حضورجمعیت دریک شهرخودش باعث رونق اقتصادی وتبادلات اقتصادی وفرهنگیست اگرکه دوستان دقت بکنندبیشترمدیران بخشهای مختلف ودرسطح کلان تهران وکشورغیرتهرانی هستن بهرحال من به ایرانی بودن خودم افتخارمیکنم وتهران هم قسمتی ازایران هست وبایست ازافکارناسسیونالیستی وفاشیستی حذرکردوگرنه میشه نظراقای ترامپ که غیرامریکاییان روپست وحقیرمیشمردومهاجران روتروریست؟ممکنه که مهاجرت درکنارهمه خوبیهاش معضلاتی به همراه داشته باشه ولی درکل تهران بخاطرگرانی سکونت وسطح بالای فرهنگی واجتماعی اون دربیشترمناطقش پذیرای انسانهای عمدتانخبه وتوانمندوتحصیلکرده کشورهست وافرادغیرتوانمندمعمولادراین چرخه حذف ویابه حاشیه رانده میشوندواونهام مجبورندکه خودشون روبه سطوح بالاتربکشانندکه شایدبرخی مشکلاتی که پیش میادتوی همین قضایاباشه وبرخی افرادازراه غیراصولی ونادرست درجهت افزایش سطح طبقاتی خودتلاش میکنن وباعث مشکلات میشوند*درکل حضورشهرستانیهادرتهران باعث خیروبرکت ورونق بی بدیل برای تهران شده ومن ازاین بابت بسیارخوشحالم وکمال تشکروامتنان راازایشان دارم*دکترشایان*

    پاسخ
  • اسفند 22, 1395 در 11:00 ق.ظ
    لینک ثابت

    هی میگن غرب دلبازه غرب فلانه غرب بهتره کجاش خوبه غرب همش اتوبانه دیگه یادگار نیایش چمران تهران کرج همت حکیم جناح خیابون آزادیم ک همه داهاتی غرب همش اتوبانه کی میگه بهتره لامصب ی شهرک غربو سعادت ابادش خوبه دیگه چی میگید اخه???? بگو تهرانپــــــارس عادت کنی باو❤️

    پاسخ
  • اسفند 30, 1395 در 1:24 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام. ممنون از مقایسه‌ای که انجام دادید. البته به نظر می‌رسه مقایسه بی‌طرفانه انجام نشده باشه و مشخصاً نویسنده ساکن شرقه!
    من خودم ساکن اکباتان هستم. انصافاً فرهنگ و ادب مردم اکباتان رو هیچ جای دیگه ندیدم.
    از طرفی، چون زیاد به شرق رفت و آمد دارم، یه سری نکات توی محله‌های شرق دیدم.
    مثلاً متوجه شدم مردم محله‌های شرق، همونطور که گفتید سنتی‌‌تر هستند. همچنین خیلی مذهبی‌تر از مردم غرب. مثلاً توی ماه محرم، تعداد هیئت‌ها توی شرق خیلی بیشتر از غربه و تعداد چادری خیلی بیشتره. این در حالیه که خود من وقتی میرم شرق، احساس ناامنی می‌کنم. وقتی میرم شرق خیلی بیشتر متلک می‌شنوم و آقایون خیلی به خانوم‌ها نگاه می‌کنن و به بیانی هیزبازی در میارن. کلاً هم که یه حس غربت و خفگی خاصی داره.
    بلانسبت همهٔ شرقی‌ها، بیشتر بچه شرقی‌هایی که دیدم، لات و شر هستن و دنبال شر می‌گردن و دعوا دوست دارن و یارکشی می‌کنن واسه دعوا. این اخلاق شرقی‌ها رو اصلاً دوست ندارم.

    پاسخ
    • فروردین 23, 1397 در 4:21 ق.ظ
      لینک ثابت

      افرین دقیقا منم همین حسو تو شرق تهران دارم…احساس امنیت و ارامش خیلی کمه

      پاسخ
  • فروردین 16, 1396 در 11:44 ب.ظ
    لینک ثابت

    با سلام
    هم در شرق و هم در غرب مناطق خوب و بد وجود داره.اما بنظر من که بواسطه شغلم در هر دو منطقه همیشه در ترددم این مطالب که میگم واقعا وجود داره.بدور از تعصب خاص و کلاس گذاشتن و این چیزا.
    مهمترین چیزی که من متوجه شدم اینه که غرب خیلی خلوته و شرق شلوغ و پر از کسبه های مختلف.شما نصفه شب که بیرون بیاین هر چی که بخواین توی شرق میتونین پیدا کنین.اما در غرب سوت و کوره.در غرب مردم روابط کمتری با هم دارند ولی شرق تهران احساس دلتنگی نمیشه و زندگی همیشه در جریانه.مردم شرق ساده تر و با احساسن.و غرب هم مردم بفکر منافع شخصی و بخصوص قسمت مادی زندگی هستن.مناطق غرب ساخت و ساز خیلی بهتر و مدرنتری دارند ولی در شرق بجز چند منطقه مثل تهرانپارس بقیه قدیمی ساز و بدون اصول شهرسازی ساخته شدند.
    کلا آدمها دو دسته ان یک گروه آرامش و زندگی بدون هیجان و معمولی رو دوست دارن و یک گروه دنبال روابط اجتماعی گرم رو دوست دارن.مورد اول بیشتر مناطق غرب رو شامل میشه و دومی شرق.
    و در پایان هم چند تا از مناطق خوب شرق و غرب رو که دیدم اسم میبرم. در غرب شهرک غرب و سعادت آباد و صادقیه و مناطقی از فردوس خیلی خوبن
    در شرق هم تهرانپارس فلکه اول و دوم .نارمک بعضی از مناطقش و لویزان .البته خیابونهای رشید و فرجام توی تهرانپارس هم خیلی خوبن.

    پاسخ
    • مهر 24, 1398 در 3:03 ب.ظ
      لینک ثابت

      سلام من تا ٣.۴ ماه دیگه برای زندگی میام تهران میشه بگین مجیدیه شمالی و شمس آباد چجور جای هست ممنونم

      پاسخ
  • فروردین 16, 1396 در 11:59 ب.ظ
    لینک ثابت

    من متوجه شدم که ظاهرا هر کسی تعصب خاص محله خودش رو داره و بنظرش جایی که هستن بهتر از جاهای دیگس.
    همه جا خوب و بد داره.بنظر بنده اینکه یک محله رو چطور ببینین خوب یا بد مستقیما به اخلاقیات و خلق و خوی اشخاص ربط داره.تهران نقژه به نقطش زیباییهای خاص خودشه داره.
    البته این خانوم که میگن توی شرق بهش متلک گفتن در مورد غرب هم وجود داره.
    اکباتان هم البته منطقه خوبیه مثل اون هم توی شرق هست مثل شهرک امید که واقعا یه شهرک زیبا و سر سبزه

    پاسخ
  • فروردین 19, 1396 در 3:12 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام.
    من دهه ۶۰ای ام.خیلی ازین مطالب شاید تا سال ۸۷،۸ ملموس تر بود. اما امروز دیگه هیچ فرقی بین شرق و غرب حس نمیکنم. هر دو ترافیک هر دو هم بد و خوب و مدرن و سنتی و تهرانی شهرستانی و پیر و جوان دارند، اتوبانها و مترو و تاکسی شم که یکسان شده حتی کوچه های شرقم تو این چند سال با عقب نشینی و اتوبان ها … درست شده در حال بهتر شدنه، دراگ مراگ و غیره هم که همه جا خوب و بدش هست.
    دیگه چی بگم؟
    من سید خندان به دنیا اومدم شهران بزرگ شدم الانم اوشانم(شمال شرق)

    پاسخ
  • فروردین 21, 1396 در 5:33 ق.ظ
    لینک ثابت

    دوستان سلام گیشا برای سکونت چطور جاییه؟؟ ممنون

    پاسخ
  • فروردین 27, 1396 در 6:25 ب.ظ
    لینک ثابت

    تهرانبارس اونم فلکه اول دوم خیابون رشید و بهار ❤️❤️❤️❤️

    پاسخ
  • فروردین 28, 1396 در 1:25 ب.ظ
    لینک ثابت

    والا ما دو جا تصمیم داشتیم خونه بخریم یا میرداماد یا سعادت آباد اینا رو خوندم گیج شدم مثل نژاد پرستا شرق و غرب افتادن به جون هم انگار که هیچ کدومشون ایرانى نیستن و فرهنگ ایرانى ندارم کاش جورى مى نوشتن مى تونستیم استفاده کنیم من جز توهین به همدیگر چیزى متوجه نشدم

    پاسخ
  • اردیبهشت 2, 1396 در 4:33 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام من تمام کامنتها رو خوندم واقعا خیلی متاسف شدم واسه خودم و کشورم که سنبل فرهنگش تهرانه من خودم بچه روستا هستم وچند سالی هم در یک کشور غربی زندگی کردم اونجا ملیتهای مختلفی هستند و در کنار هم با احترام زندگی می کنند ولی در تهران ما با اینکه همه ایرانی هستند حس خود برتر بینی و نژاد پرستی حاکمه و متاسفانه غافل از این هستند که اصالت به ریشه و شخصیت ادمه نه شهری و دهاتی بودن یا غربی و شرقی بودن بیایید برزگ شویم

    پاسخ
    • مرداد 16, 1396 در 11:19 ق.ظ
      لینک ثابت

      سلام موافقم تو این شهر حس خودبرتر بینی و نژاد پرستی حاکمه که واقعا منو متعجب میکنه. منو همسرم به خاطر نبود شغل تو شهر خودمون مجبور شدیم به تهران مهاجرت کنیم.سال قبل محل کارم وقتی به همکارام میگفتم یک سالی هست به تهران اومدیم رفتارشون تغییر میکرد و خودشونو خیلی دست بالا میگرفتن.والا مقایسه که میکنم ماها تو شهرستان سطح زندگی به نسبت بالایی داشتیم تو خونه و حیاط بزرگ با آب و هوای عالی و گردش و مسافرت هر ماه و
      اما این شهر مثل قفس میمونه

      پاسخ
  • خرداد 31, 1396 در 5:00 ق.ظ
    لینک ثابت

    مقایسه مناطق بد نیست، ولی اظهار نظرهای یه مشت آدم عقده ای و بی فرهنگ منو متاسف کرده، اونایی که به تهران و پیشرفتش مینازن بدونن پولشو از حلقوم لرا و ترکا و همه اونای دیگه ای که تحقیر کردید در آوردن، متاسفم چن سال تو کشورای دیگه و تهران زندگی کردم، انقد بیشعوری ندیده بودم ….

    پاسخ
  • تیر 27, 1396 در 5:55 ب.ظ
    لینک ثابت

    باسلام. دوستان عزیز با ادب و متانت از اقوام ایران زمین( لر. ترک و کرد …) یاد کنید اقوام ما شناسنامه و سند فرهنگ و اصالت این سرزمین هستند. کاش به دور از احساسات و بطور ریشه یابی کلانشهر تهران را بررسی میکردید. ریشه های بزه کاری یا خود باختگی فرهنگی شرق و غرب این شهر ربطی به اقوام و سایر ساکنین شهر ندارد بلکه ناهنجاریهای اجتماعی موجود ناشی از عواملی ( بیکاری. تورم. گرانی. اجاره بها سنگین. الودگی صوتی. آلودگی هوا. شلوغی.طلاق. اعتیاد. سست شدن بنیاد خانواده و …)میباشد. ما ایرانیها از نطر فرهنگی خود را برترین ملت میدانیم و وقتی به قومیت میرسیم قوم خود را برترین قوم ایران میدانیم این روش درستی نیست . فرهنگ و هویت یک جامعه فارغ از زبان و لهجه و گویش و قومیت و نزاد و پایین شهر و بالا شهر و…است . هویت و اصالت یک کشور ابراز وجود یک ملت در مرزهایی مشخص بعنوان یک کشور در جهان است که در این ابراز وجود دانش فهم و عزت و شجاعت والگوهای درست زیستن این ملت بعنوان با فرهنگ دردنیا نمایان میشود

    پاسخ
  • مرداد 17, 1396 در 4:25 ق.ظ
    لینک ثابت

    ولی فقط نازی آباد (جنوب) زادگاه خودم و خانوادم
    نازی آباد ، نهم آبان ، شهرری
    دم بچهای تهران بزرگ گرم
    شهرستانیا ام برن شهر خودشون

    پاسخ
  • شهریور 12, 1396 در 0:16 ق.ظ
    لینک ثابت

    با درود فراوان به تمام شهرستانی های عزیزم
    من تهرانی ام ولی بسیار متاسفم شدم از بی تربیتی های بالا
    هرکجا هستم باشم آسمان مال منست
    پنجره فکر زمین مال منست
    من آرزوم زندگی توی روستاس حیف که این دنیا پامو بسته
    آفرین به شادمهر عزیز که گفت:
    ساده بگم ساده بگم ساده بگم دهاتی ام
    اهل همین نزدیکیا همسایه ی روشنیا

    پاسخ
  • شهریور 12, 1396 در 4:01 ب.ظ
    لینک ثابت

    عزیزان تهرانی و شیرازی و اصفهانی و… نه با کلاس بودنه نه داهاتی بودن
    پول و جد پدری و محل خانه و مکان تولد هیچکس هم ارزش و اصالت و شخصیتش نیست
    گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
    بهم احترام بذاریم و بدونیم اصالت ما رفتار و شخصیت ماست وگرنه ته تهش جد همه مون همون ادم و حواست

    پاسخ
  • شهریور 14, 1396 در 11:28 ق.ظ
    لینک ثابت

    غرب تهران رو شهرستانیا و روستاییان آباد کردن نه زمان حخیلی دور همه بیابان بود
    آون موقع شرق اونقدر گرون بود که نمیدونستن بخرند رفتن بیابوننای تهرون رو آباد کردن

    پاسخ
    • آبان 6, 1396 در 10:16 ق.ظ
      لینک ثابت

      الان یه مقایسه کوچیک بکنی میبینی قیمت غرب دو برابر شرقه!!!

      پاسخ
  • شهریور 19, 1396 در 2:26 ق.ظ
    لینک ثابت

    شکی نیست که آمار جرم و جنایت در تهران بیشتر از شهرستان هستش و از طرفی اکثر شهرستانی هایی که به تهران مهاجرت کردن عموما از سواد ، تمکن مالی و فرهنگ خوبی در شهر خودشون برخوردار هستن. پس علت ناامنی ها قطعا حضور شهرستانی ها نمی تونه باشه.
    جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که مدعی اصالت تهرانی بودند با ادبیات لمپن و چاله میدونی ادعای خودشونو ثابت می کردند! شاید بخشی از فرهنگ تهرانی همین باشه!

    پاسخ
  • شهریور 30, 1396 در 2:29 ق.ظ
    لینک ثابت

    قراره من و همسرم چند وقت دیگه واسه زندگی بیاییم تهران با خوندن این مطلب واین کامنتا از همین الان حس غربت گرفتم دلم گرفت از این همه نامهربونی

    پاسخ
    • خرداد 3, 1397 در 1:10 ب.ظ
      لینک ثابت

      متاسفانه بعضی از دوستان میخوان بزووور اثبات کنن که تهرانی اصیلن برا همین به بقیه شهرا توهین می کنن .. ولی فقط عقده ای بودن خودشونو نشون میدن… (هر کی دنباله اون چیزیه که نداره )

      پاسخ
  • مهر 3, 1396 در 7:28 ق.ظ
    لینک ثابت

    سمت شرق به دلیل تراکم جمعیت ، اخلاق و خلق و خوی مردم یه خورده تنده ، ولی سمت غرب اخلاق هاشون مهربون تره ، من از این لحاظ مردم غرب رو بیشتر دوس دارم .

    سری به خیابون های جیحون،رودکی،خوش،مالک اشتر،قصرالدشت و… بزنید ، همه در غرب تهران هستند و همگی به شدت از خیابان های تنگ و تاریک غرب تهران هستند ، خیابونهایی که اگر با ماشین واردش بشی به سختی می تونی ازش در بیایی بخاطر تنگی و ترافیک و بافت قدیمی این مناطق هستش ،
    سمت غرب امنیت بسیار کمتر از شرق تهرانه ، خودتون به این موضوع اشاره کردین ، یه سری به خیابون های شهران بزنید متوجه میشید ، یکی دیگه از معایب غرب ، دوری از مرکز شهر و شمال شهر هستش ، شما اگر شهران باشی و کارت سمت پاسداران باشه خودت حساب کن چقدر تو راهی ، ولی شرق تهران ( تهرانپارس )با دوچرخه هم که باشی نهایت بیست دقیقه می رسی پاسداران ، با ماشین که خیلی سریع .

    آب و هوای سمت شرق سمت اتوبان باقری و شهرک امید و لویزان همیشه آبی و تمیزه ، و همیشه دومین جایی از تهران که برف میاد همینجاست .

    کیفیت آب در غرب تهران خیلی پایینه و برای اثبات این موضوع کافیه نگاهی به کولر آبی ها بندازین ، متوجه میشین چقدر کولرها جرم گرفته ولی سمت شرق تهران اکثر کولرها بدون جرم هستش و تمیزه.
    این نشون میده کیفیت آب در سمت شرق بالاتره .

    پاسخ
  • آبان 1, 1396 در 10:52 ق.ظ
    لینک ثابت

    میدان هفت حوض نارمک زیباترین میدان تهرانه

    پاسخ
  • آبان 6, 1396 در 10:13 ق.ظ
    لینک ثابت

    من ساکن غربم، غرب اصلا قابل مقایسه با شرق نیست!!! بعدشم سرسبیل نه سلسبیل..مشخصه بچه شرقه نویسنده!!!

    پاسخ
    • فروردین 20, 1397 در 7:40 ب.ظ
      لینک ثابت

      اولا که شما الان با این برداشتت به کل بچه های شرق میشه گفت گفتی کم سواد دوما که بهتره بدونی کم نیستن تو جامعه و صد البته غرب تهران ادمایی که مدرک دارن و هیچی نمیفهمن برای مثال خود شما که شعور درست انتقاد کردن نداشتی وگرنه امکان داره نویسنده اشتباه تایپی کرده باشه

      پاسخ
  • آبان 7, 1396 در 11:20 ق.ظ
    لینک ثابت

    فارغ از اینکه غرب بهتره یا شرق ذکر چند نکته ضروریست.
    – افرادی که به هر نحوی به سایرین توهین میکنند در واقع ارزش ها و ادب خانوادگی خود رو به بهترین شکل نمایش می دهند.
    واقعیت اینه که معیار خوب بودن و بهتر بودن در هر بحث و جدلی، باید مبنای مشخص و تعریف شده ای داشته باشد.
    از همه ی دوستان می پرسم؟
    آیا به طور دقیق می دانید مرز بین غرب و شرق و شمال و جنوب کجاست؟
    آیا به طور دقیق می توانید بگویید مبنای فرهنگ و اصالت خانوادگی و ریشه داشتن چیست؟
    تعصب را کنار بگذارید. انسان بودن اینقدر سخت است؟
    من اصالتا اهل شهر رشت هستم. و به دلیل شغل پدرم، بزرگ شده ی یکی از شهر های اروپایی. واقعا چون اهل شرق تهران نیستم یعنی از اهالی آنجا دارای اصالت و یا فرهنگ و ریشه ی ضعیف تری هستم؟
    با نگاه علمی مردم شرق در هم تنیدگی بیشتری در مذهب، روابط اجتماعی، دید و بازدیدها و طبیعت گردی دارند. به دلیل تراکم بالای جمعیت و ساختمان سازی، امکان توسعه و بهسازی و احداث فضاهای مختلف تجاری و مسکونی و رفاهی متناسب با شهرسازی نوین در شهر کم تر است.
    و این در حالی است که غرب به دلیل فضاهای باز و کمتر بودن تراکنم جمعیت نسبت به غرب امکان توسعه ی بیشتر در امر شهرسازی و مبلمان شهری را داراست.
    در هر دو منطقه انسان های فهیم و تحصیل کرده وجود دارد و در هر دو منطقه نیز انسان های با فرهنگ ضعیف تر نیز.
    بدیهی است که هر جا فقر بیشتر باشد، آسیب های اجتماعی و بزهکاری بیشتر وجود خواهد داشت. (چه در غرب و چه در شرق)
    البته انواع آسیب های متفاوت برای اغنیا نیز وجود دارد.(خارج از حوصله ی بحث است)
    باید پذیرفت که تا زمانی که مبناهای روشنی نداشته باشید امکان مقایسه وجود نخواهد داشت.
    امیدوارم در ارائه ی فرهنگ اصیل خود از تحقیر فرهنگ دیگران اجتناب کنید. توهین به سایرین فقط توهین به حرف های خودتان است.
    ضمناً هیچ کس بهتر از وجدان آدم ها قدرت قضاوت ندارد. کسانی که با صراحت و به دروغ، حقیقت را وارونه جلوه می دهند، بدون شک در هنگام خواب در ذهنشان چیزهای دیگری می گذرد.
    موفق باشید…

    پاسخ
    • اسفند 15, 1398 در 4:24 ب.ظ
      لینک ثابت

      ای ول داداش
      بالاخره یه حرف درست شنیدیم

      پاسخ
  • آبان 17, 1396 در 2:02 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام . برای ایام عید نوروز و بعضی از تعطیلات می خوام یک واحد ۲۰۰-۳۰۰ میلیونی در شمال شرق و یا غرب تهران بخرم . اگر ملاک فقط اب و هوا و فضای سبز باشه ایا انتخاب جایی مثل خ استخر در شرق اشتباه است ؟ ( اینکه بین دو پارک جنگلی سرخه حصار و لویزان و موجوار پارک پلیس هست ایا باعث هوای بهترش میشه ؟ ).. با اینکه حدود ۱۵ سال در غرب و شرق و مرکز و شمال تهران زندگی کردم واقعا الان که بیش از یک دهه از تهران مهاجرت کردم گیج شدم

    پاسخ
  • آذر 3, 1396 در 1:33 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام به همگی.
    میخوام یه مغازه برای تعمیرات خیاطی تو شهرک غرب یا سعادت اباد اجاره کنم.برام مهمه که جای عیان نشین باشه و پر جمعیت.حدودا ۱۲متر،تو مایه های ۳۰تومن ودیعه و ۶میلیون اجاره.من جنوب تهران ساکن ام و اطلاعاتم در این مورد کمه.
    ممکنه نظر بدید کجا از لحاظ جلب مشتری بهتره؟
    ممنون میشم نظر بدید

    پاسخ
  • آذر 7, 1396 در 2:41 ب.ظ
    لینک ثابت

    با سلام و روز بخیر
    من بچه شمال تهران هستم / بچه فرمانیه / خانواده پدریم همشون یا فرمانیه هستن یا نیاورون در مقابل خانواده مادریم بچه خوده تهران هستن / خوده تهران الان شده جنوب تهران / پس پدری شمرونی و مادری تهرونی / از اون خانواده های اصیل تهران هم هستیم / هیچ جای ایران هم فامیل نداریم / خودمم بزرگ شده شمال شهر هستم
    من از زمانی که ازدواج کردم به دلایل مالی اومدم شرق تهران زندگی میکنم و خیلی خیلی از اینکه در شرق تهران هستم راضی هستم
    در ایم نوجوونی ینی سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ من کلاس سوم و چهارم دبستان بودم سیزده بدرها همیشه میرفتیم سمته غربه تهران
    چون اونجا جاهای سرسبز و بیابونی زیاد بود/ همین سعادت آباد یا پونک یا همین آریاشهر / اون موقع همشون بیابونی بودن / من دارم بدون تعصب میگم تمامه غرب تهران تا۸ یا ۹ سال بعد از انقلاب جای سکونت نبود تا اینکه حاشیه نشینی اونجاها / اونجاهارو وصل کرد به شهر / مثل الان رباط کریم یا پرند یا شهریار و شهرک اندیشه و ووووو
    پس باید بگم که اصئلا غرب تهران از اصالت چندانی برخوردار نیست
    پس افرادی که غرب تهران هستن بیخودی رگ غیرتشون ورم نکنه
    اکثرا مهاجرینی هستن که از شهر و دیار خودشون لاجرم کوچ کردن به سمته تهران
    اما شمال تهران بعد جنوب تهران و بعد شرق تهران از قدیم الایام محل زندگی و تجارت و دادو ستد بوده
    همین شرق تهران میدون های ۱۰۰ گانه نارمک حدود ۶۰سال قدمت داره
    حالا شمال تهران و جنوب تهران رو کاری نداریم چون از همه قدیمی تر هستن
    پس ای شخصی که ساکن غرب هستی امیدوارم نااحت نشی از اینکه اون منطقه از تهران به دلایل بد جامعه حدود ۲۵ سال شروع کرده به بوجود اومدن

    پاسخ
    • دی 17, 1396 در 7:27 ب.ظ
      لینک ثابت

      این آمارو از کجا درا.ردی دقیقا؟ مامان بزرگ من ۷۵ سالشه به قول خودش ۵۰ ساله عروسی کرده از زمان عروسیشم داره آریا شهر میشینه شما بچه پولدارا جی از غربو شرق میدونین آخه؟

      پاسخ
  • آذر 26, 1396 در 3:43 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام دوستان من سال ۶۰ در پاسداران به دنیا اومدم و از سال ۷۰ در دیباجی شمالی به مدت ۲۵ سال سکونت داشتم پس نه شرق نه غرب رو با تعصب قضاوت میکنم ولی به نظرم محلی برای زندگی خوبه که دسترسی به اتوبان و خیابانهای پهن و استاندارد واز همه مهم تر هوای نسبتا پاک تری داشته باشه که در مقایسه شرق وغرب متوجه میشیم محله شهران شمالی در غرب از حکیمیه درشرق و بوعلی و کوی فراز سعادت اباد هم از تهرانپارس و نارمک و…با توجه به ایتمهای بالا از نظر من امتیز بالاتری دارند باسپاس از نویسنده بیطرف وبلاگ

    پاسخ
  • آذر 30, 1396 در 2:43 ب.ظ
    لینک ثابت

    به‌عنوان کسی که هم در شرق و هم در غرب تهران ساکن بوده‌، اصالت و صمیمیتی که در ساکنین شرق تهران دیده‌ام خیلی بیشتر بوده است. تعداد افراد اصطلاحاً تازه به دوران رسیده در غرب تهران بیشتر است. طبقه‌ی فرهیخته‌ی تهرانی از چند دهه پیش ساکن مرکز و شرق تهران بوده‌اند. سپاس از مطلب خوبتون

    پاسخ
  • دی 1, 1396 در 8:00 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام به نظر من همتون در حال توهین به همدیگه هستید مهم اینه که آدما درستکار و مودب باشن حالا دیگه مهم نیست که اصیل باشن یا نباشن یا از کدوم ناحیه ایران یا حتی دنیا باشن مهم اینه که آزاری واسه هم نداشته باشن و آسیبی به هم نرسونن ما همه جا هم آدم خوب داریم هم بد پس بهتره واسه هم شاخ و شونه نکشید

    پاسخ
  • دی 12, 1396 در 12:40 ب.ظ
    لینک ثابت

    با سلام به نظر من اصلا غرب با شرق قابل مقایسه نیست.از لحاظ وضعیت خیابونهاپاساژ های درجه یک رستورانهای شیک سطح اقتصادی مردم.اگه شرقی ها دوست ندارن غرب و چون پولشون نمیرسه متری ۷ تومن به بالا پول بدن بیان اینطرف خونه بخرن.از اصالت هم که بگیم برای اون دوستانی که گفتن از بعد انقلاب اینطرف تاسیس شده باید بگم که از زمان ناصرالدین شاه آریا شهر تاسیس شده. همه چی اینطرفه برج میلاد برج آزادی دریاچه چیتگر دریاچه آزادی استادیوم کوروش هایپر.اتفاقا چقدر جمعه هااین شرقی ها میان طرف غرب برای کوروش و هایپر

    پاسخ
    • بهمن 24, 1396 در 1:51 ق.ظ
      لینک ثابت

      عزیزم خونه هایی تو شرق هست اونم تو خیلی از مناطقش که خیلی از غربیا تو خواب هم ندیدن ، اظهار نظرتون کاملا اشتباهه

      پاسخ
  • بهمن 12, 1396 در 4:13 ب.ظ
    لینک ثابت

    باسلام.من غرب تهران زندگی میکنم .وهمسرم شرق تهران زندگی میکرد.الان که هردو غرب تهران هستیم ولی هنوز همسرم از لحاظ فرهنگی متاسفانه نمیتونه چیزهایی که تو غرب الان چندین ساله عادی شده بپذیره.ولی خیلی سر این مسایل به مشکل میخوریم.فرهنگ غربها خیلی بهتره و همیشه ادم احساس ارامش میکنه.

    پاسخ
  • بهمن 24, 1396 در 1:48 ق.ظ
    لینک ثابت

    این بحث غرب ر شرقرو غربیها راه انداختن بس کنید مسخره بازی رو هر دوتاالوده و شلوغه ، هر دو منطقه ترافیک شدید ، ولی تهرانی اصیل تو منطقه شرقه این انکار ناپذیره .

    پاسخ
  • بهمن 29, 1396 در 3:04 ق.ظ
    لینک ثابت

    من خودم تهرانی نیستم ولی از لحاظ محله خب سمت غرب اکثر خیابونایه اصلیش پهن تره و مراکز خرید بیشتری داره و هینطور دانشگاه ها و محیط های آکادمیک اش و همینطور دسترسی اش به میدان های اصلی مثله آزادی و انقلاب و ولیعصر بهتره ولی خب از جهتی ترافیکشم به مراتب بیشتره وهمینطور هزینه خونه و مسکن ولی سمت شرق محله های قدیمی تری داره خب بی راه هم نیست اگه بگن افراد قدیمی تری سمت شرق بخصوص جنوب شرق ساکن هستن ولی خب این معیاری بر خوب بودن شرق نیست چون همیشه امکانات حرف اول میزنه ولی یک بحثی که هست اینه که چون خونه های سمت شرق نسبت به غرب ارزونتر هست طبیعی که مهاجرانی که از شهرستانا میان و معمولا خونه های شهرستانشون اجاره میدن میتونن با اون پول همون سمت شرق خونه بگیرن و این شاید دلیلی شده که سمت شرق از اون حالت اصالت خودش خارج شده باشه امیدوارم که با حرفام کسی ناراحت نکرده باشم صرفا دیده هامو رو گفتم.

    پاسخ
  • اسفند 1, 1396 در 7:39 ب.ظ
    لینک ثابت

    من بچه شرقم محله ی نارمک…
    از بچگی شرق بزرگ شدم ولی اکثر تفریحاتم تو غربه…
    به نظرم غرب خوبه از نظر امکانات تفریحی
    ولی واقعا فک نکنم بتوتم تو غرب زندگی کنم عادت کردم به شرق….
    خیلی از ماها خارج از کشورم نمیتونیم زندگی کنیم فقط واسه تفریح میریم
    دقیقا مصداق شرق و غربه
    اینور راحت زندگی میکنیم
    میریم اونور تفریح
    ولی ناگفته نمونه که بعد از کشیده شدن جمعیت به غرب و سبک شدن فشار جمعیت تو شرق
    قراره لواسانات متصل شه به شرق تهران که چندین پرژه ی بزرگ توش کیلید میخوره(به همین دلیل برخی از اوتوبان شرق از یه جایی به بعد مسدوده نمونش اتوبان باقری)
    غرب ساخته شد تموم شد و الان پره از واحد های خالی که جمعیتو جذب کنه بعد از اتمام بزرگ ترین پاساژ خاور میانه به نام ایران مال در غرب تهران و نزدیکیه دریاچه خیلج فارس نیمی از جمعیت شرق تخلیه میشه
    من واقعا توصیه میکنم برید غرب?

    پاسخ
  • اسفند 1, 1396 در 7:45 ب.ظ
    لینک ثابت

    در مورد قیمت خونه خیلی از دوستان غربی گفته بودن غرب گرون تره…?
    تویه قیمت فقط میشه شمال و جنوب بحث کرد مگر نه نارمک و تهران پارس از صادقیه گرون تره
    ازگل و پاسدارانو که دیگه نگم?
    بحث قیمتی این که امکانات غرب بیشتره قبول دارم اونم چون بیابون بوده دستشون باز بوده پاساژ ساختن

    پاسخ
  • فروردین 19, 1397 در 8:22 ق.ظ
    لینک ثابت

    با سلام و عرض تشکر بابت مطالب خوبتون؛
    بنده هم غرب تهران (تهراتسر) زندگی کردم هم شمال شرق (مینی سیتی) هم شرق تهران (تهرانپارس). از نظر دسترسی ها شرق تهران عالیه، از نظر امکانات تفریحی شمال تهران عالیه و یه خورده (خیلی کم) هم غرب تهران از شرق مراکز تفریحی بیشتر داره. از نظر آرامش که بگی شمال و شمال شرق خیلی خوبه ولی از نظر امکانات و دسترسی ها شرق عالیه. به نظر بنده اطراف تهران هم لواسون و رودهن و پردیس که در شرقه تهرانه خیلی بهتر از کرج در غرب تهران هستش.
    در پایان امیدوارم دوستان بتونن بدون توهین مطالب و عقیدشون رو به اشتراک بذارن.

    پاسخ
  • فروردین 19, 1397 در 8:29 ق.ظ
    لینک ثابت

    اینو هم اضافه کنم که مناطق شمال شرق مثل نیاوران و فرمانیه و پاسداران و هروی و … اصلا قابل مقایسه با مناطق شمال غرب مثل سعادت آباد و شهرک غرب و کوهسار و … نیست.
    شرق و شمال شرق محل آرامش و زندگی کردنه به نظر بنده

    پاسخ
  • فروردین 23, 1397 در 4:08 ق.ظ
    لینک ثابت

    اولین زلزله سنگین که بیاد و جمعیت یهو تصف بشه مشخص میشه غرب بهتره یا شرق …شرق ۶۰ سال پیش مهاجر پذیر بوده و الان دیگه جایی برای پذیرش بیشتر نداره.امار اعتیاد و دزدی تو شرق بیشتره…در هر خونه که باز بشه ۱۰۰ نفر میریزن تو کوچه…نظام اباد مجیدیه جنوبی امام علی جنوبی.دیگه رانندگی تو کوچه پس کوچه های تنگ و باریک و خیابونهای شلوغ جایی برای صحبت نمیزاره…البته همه جای تهران خوب و بد نداره و این مربوط به غرب و شرق نمیشه و البته جنگ غربیا و شرقیا قدمت طولانی داره و خواهد داشت.در نهایت هر کسی از جایی که نشیته راضیه و به نظرش بقیه جاها غیر قابل تحمله

    پاسخ
  • اردیبهشت 22, 1397 در 6:31 ب.ظ
    لینک ثابت

    منطق زندگی مهم باشه نه منطقه زندگی

    پاسخ
  • اردیبهشت 22, 1397 در 6:33 ب.ظ
    لینک ثابت

    منطق زندگی مهمه نه منطقه زندگی

    پاسخ
  • خرداد 3, 1397 در 1:06 ب.ظ
    لینک ثابت

    کلی بهتون خندیدم دمتون گرم …. انقد خودتونو اذیت نکنین ته تهش ی متر جاست تو بهشت زهرا … بعدم اگه واقعا با اصالتین و با کلاس هیچ وقت به خودتون اجازه نمیدین اینجوری به بقیه شهرا توهین کنین .. الان خیلیا شهرستان زندگی می کنن خونه هاشونم هزار برابر از خیلی از خونه های تهران بهتره … دلتون و به چی خوش کردین به هفتاد متر خونه اونم تو ی هوای الوده .. ارزونی خودتون ..بعدش شما چجوری به این نتیجه رسیدین که هر کی تو شهرستانه بزو گوسفند داره ؟؟

    پاسخ
  • خرداد 19, 1397 در 10:50 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام . من ۳۳ سال ساکن سعادت آباد بودم ، از شلوغی و آلوده بودن خسته شدم ، همین سال ۹۷ رفتم دهکده المپیک زیبادشت ، خیلی خوبه ، امکانات و دسترسی خوبی هم داره ،، دو تا تره بار داره و دو تا پمپ بنزین و یک پمپ گاز و فروشگاه شهروند و هوای خوب و خنک و پاذک های متعدد ، تو سعادت آباد چنین آرامشی نداشتم

    پاسخ
  • تیر 2, 1397 در 1:25 ب.ظ
    لینک ثابت

    شمال تهران لوکسه و مردمش عموما ذهنیت مدرنی دارن ولی از لحاظ شهرسازی بافت سنتی داره و خیابون های تنگ و شلوغ
    شرق تهران هم شلوغه و بافت قدیمی داره مثل شمال ولی برعکس شمال مردم مذهبی تر و سنتی تری داره.
    غرب بافت شهرسازی جدیدتری داره و مثل شرق و شمال ترافیک و شلوغی زیاد نداره. از لحاظ ذهنیت مردم هم مدرن تر از شرقه ولی نه به اندازه شمال
    جنوب هم که مثل شرق مردم سنتی و مذهبی زیاد داره و بافت قدیمی.
    من به شخصه چون آدم مذهبی نیستم و سنتی هم نیستم و از شلوغی و ترافیک هم خوشم نمیاد به نظر من بهترین منطقه زندگی غربه ولی طرف سعادت آباد و ایران زمین و یکم هم مرزداران. مخصوصا سعادت آباد که حتی پولدارهای شمال شهر هم ترجیح دادن خیلی هاشون اومدن اینجا ساکن شدن. تو شرق مثلا دیدم به خاطر ذهنیت قدیمی مردم تو کار همدیگه دخالت میکنن. طرف تو عزاداری ها بخواد تولدی جشنی بگیره مردم گیر میدن. دختره لباس مثلا جلوباز بپوشه مو بیرون بندازه یه جوری نگاه میکنن. در کل تو مناطق مذهبی و سنتی نمیشه راحت زندگی کرد مگر اینکه مثل خودشون باشی. من چون تو کار دیگران و نوع زندگی دیگران دخالت نمیکنم دوست ندارم جایی باشم که بیشترشون اینجوری باشن. به هر حال سلیقه اس دیگه هر کسی عقیده خاص خودشو داره. من شهرسازی مدرن و جایی که خلوت تر باشه و ذهنیت مردمش هم باز تر و مدرن تر باشه رو ترجیح میدم که سعادت آباد و ایران زمین و مرزداران به نظرم بهترین جای زندگیه

    پاسخ
  • تیر 9, 1397 در 1:51 ب.ظ
    لینک ثابت

    با سلام:متاسفانه تقریبا اکثر مقایسه حق به جانب یا جزعی نگری بوده ،مثلا شهرک غرب باید با لویزان مقایسه شود،پونک با تهرانپارس غربی وشماره ۲ یا خلیج با هاشم آباد، فلاح با نظام آبادو خاک سفید با تپه قیطریهو شرقی های تهرانپارس با جنت آبادو شهرآرا با نارمک وافسریه باشهرک ولی عصر و پاسداران با گیشا وکلا عزیزان قیمت هر متر مربع در تهران بیانگر ارزش مکانی بافت جمعیتی را میرساند به امید ایرانی بهتر

    پاسخ
  • تیر 13, 1397 در 7:36 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام به ایران ودوستداران شرافتمند این سرزمین وتمام اقوام
    خوب آذری کرد لر بلوچ و فارس و…درمورد تاریخ ایران وتهران بیشترمطالعه نمایید.تمام نوشته های شما راخواندم تمام نوشته ها براساس تعصب منطقه ای بود.شماخیلی ازمناطقی که لات های گردن گلفت داشت اطلاع کمی دارید.ایران راافراد
    بزرگ چه مردان وچه زنان سربلند میکنند نه زمین شرق وغرب
    شمال وجنوب نسبت به انسانیت ومهربانی ومحبت وخودمان
    باغیرت و بامرام لاتها وشرورها میمیرند زنان ومردان ایران ساز میمانندوشما خوبان یاشاسین مردم خوب وباغیرت وباناموس شرافت ایران.

    پاسخ
  • تیر 29, 1397 در 6:35 ب.ظ
    لینک ثابت

    هر منطقه ای معایب و مزایای خودش و داره. یه سری تو غرب راحتن یه سری تو شرق. دیگه دعوا کردن و خونریزی نداره که، دوست باشید با هم

    پاسخ
  • مرداد 16, 1397 در 6:15 ق.ظ
    لینک ثابت

    ممنونم از مطلب مفیدی که گذاشتید. خدا هر کسی رو برای جایی خلق کرده و هر کس به وطن خودش عادت می‌کنه. من حدود یک ساله به غرب تهران مهاجرت کردم اما واقعا برام خیلی سخته چون یک عمر در شرق زندگی کردم. برام دلگیره و حالا ضمن احترام به همه غربیهای محترم قصد دارم دوباره مهاجرت کنم به همان شرق عزیز.

    پاسخ
  • شهریور 23, 1397 در 11:39 ب.ظ
    لینک ثابت

    مقایسه کلی و مطلق هیچ گاه جوابگو نیست و کاملا مسخره است، این که یک مال (پاساژ) نماد غرب تهران و یک مسجد نماد شرق تهران باشه چندان درست نیست علی رغم این که سنت گرایی در شرق بیشتره، به طور مثال من ساکن محله هروی هستم محله ای ک یک سوم بافت اون کاملا حالت روستا داره و بقیه اون شکل تاپ ترین محلات تهران ، این اختلاف در حد ۱۰ متر و کوچه به کوچه است
    بهتره شما به کوچه بوستان۹ شرقی(جعفری) سر بزنید یا بوستان ۷ و برج هارو درست در مجاورت خرابه های کوچه های مقابل خیابون مکران ببینید تا دیگه کلی بر اساس موقعیت جغرافیایی تعمیم ندید یه قضیه رو

    پاسخ
  • مهر 28, 1397 در 2:13 ب.ظ
    لینک ثابت

    احتمالا نویسنده این متن دیگه از این متن چیزی یادش نباشه مال ۷ سال پیشه
    و این همه کامنت زیر این مطلب خورده
    یک نفر پیدا نشده تو این ۷ سال یه تحقیق اکادمی درست حسابی بکنه راجب این قضیه
    نظرمن: الان دیگه همه چی قاطی پاتی شدهبهترین جای تهران برای زندگی جایی هست که به محل کارتون نزدیک باشه
    شرقو غرب عین همه ولی از نظر من مهاجر که ۵ ساله تهرانم غرب کلاسش بیشتر از شرقه

    پاسخ
    • مهر 29, 1397 در 1:03 ب.ظ
      لینک ثابت

      سلام دوست عزیز، یادم هست هنوز. حرف شما کاملا درسته و در چند سال اخیر بافت تهران تغییرات زیادی کرده. روند مهاجرت معکوس از تهران زیاد شده و اقوام جدیدتری وارد فضای کسب و کار تهران شدند که قبلن نبودن. اما به هرحال خرده فرهنگ هایی باقی مونده که ارتباط زیادی با معماری و شهرسازی و انتقال سنت ها به نسل های جدید داره و باید مطالعه بشه.
      ممنون که هنوز می خونید و نقد می کنید.

      پاسخ
  • مهر 30, 1397 در 11:11 ق.ظ
    لینک ثابت

    آقای نویسنده شما خیلی آدم با کلاسی هستی این از مدل حرف زدنت معلومه

    پاسخ
  • آبان 3, 1397 در 5:01 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام به تازگی ازدواج کردم، من ساکن تهرانپارسم و همسرم غرب تهران سازمان برنامه، متاسفانه ایشون بعد ازدواج خیلی از شرق بد میگه و از غرب خوب من اصلا تعصبی ندارم اما دلم می گیره از نوع رفتار زنندشون با این که دوستش دارم و ادعا می کنه به من علاقه منده وقتی گفت فرهنگ غرب بالاتر از شرقه دلم گرفت جالبه بدونید کل خانواده من تحصیلات بالای فوق لیسانس داشنن و دارن ولی خانواده ایشون یک نفر لیسانس هم نداره بماند که از نظر مالی بخاطر عشق چشم رو خیلی چیزها بستم ! متاسفم برای اقشاری که بواسطه محل زندگیشون دنبال احترام می گردن من جمله همسر من امیدوارم کسی مثل من اشتباها بازی عشقو نخوره

    پاسخ
  • آبان 12, 1397 در 10:04 ق.ظ
    لینک ثابت

    خخخخ.ول کنید بابا دلار دوباره داره میره بالا.غرب و شرق چیه.همه انسان هستیم.ادم ها در هر فرکانسی که باشند مکان خودشون رو انتخاب میکنن.طبق انرژی های درونی خودشون.هرجایی که بریم آدم ها یک‌جورن.به چشم‌انسان‌که به هم‌نگاه کنیم تفکیک جنسیتی قومیتی که نکنیم همه مثل هم‌هستیم.حیواناتو که با انسان ها مقایسه کنیم اونا هیچ وقت غرب و شرقی نمیکنن.همه کبوترها برای هم‌کبوترن.اما ما آدم ها نه.نویسنده بیچاره که چیزی نگفته .خب تفاوت هارو گفته.حتی شاید نظر شخصیشو گفته باشه.به هرحال مطلبشون جالب بود.اما آخرش دلار دوباره داره میره بالا ????

    پاسخ
  • آبان 27, 1397 در 8:33 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام به آقای نویسنده????
    اگر ما بخوایم سعادت اباد رو جزو غرب بحساب بیاریم که در تقسیمات شهری ۷۰ درصد اون در شمیرانات هست باید پاسداران که همین وضعیتو داره جزو شرق بحساب بیاریم تا قابل مقایسه شن،من خودم بچه وانجک و سعادت آبادم و حالا تو سعادت آباد خونه از متری ۱۵ تا متری ۳۵ به بالا هست و میانگین این منطقه واقعا بالاست،تردد خودرو های لوکس همیشه در جریانه و رستورانهای اون هم باعث جذب بسیاری ازمردم شده و صد البته هتل لوکس اسپیناس پالاس،بهتر بودجزو غرب بحساب نمی آوردید و اگر کردید پاسداران رو هم جزو شرق بحساب می آوردید ❤️????

    پاسخ
  • آبان 30, 1397 در 1:14 ق.ظ
    لینک ثابت

    من متولد جنوب تهرانم از نوجوانی شرق تهران بودم نارمک بعدشم حکیمیه الان هم هم دوسالیه اومدیم مرزداران به نظر من ننیشه کلی گفت اگه به جهت مرکزیت و دسترسی بگی انصافا نارمک حرف نداره به لحاظ آرامش و آب و هوا بگی حکیمیه عالیه ولی خوب شرق محله های بدنام مثل خاک سفید و شمیران نو و سراج داره که این تو غرب خیلی کمتر به چشم می خوره مرزداران هم تو غرب دسترسیش همانند نارمک خوبه و مثل حکیمیه نوساز و مرتبه ولی باز تاکید میکنم نمیشه کلی گفت مثلا در غرب گیشا فوق‌العاده است از همه نظر و سعادت آباد و شهرک لوکس هستن و البته شلوغ و همچنین جنت آباد و تهرانسر تا حدودی بدنام ودارای مشکلات اجتماعی زیاد و برای تربیت فرزند پرخطر و پونک و فردوس متوسط درحال پیشرفت در شرق هروی و پاسدارن عالیه و غرب تهرانپارس و نارمک و قنات کوثر و حکیمیه و نیروهوایی خوبند مثل پونک و آرایاشهر و خاک سفید و نظام آباد و شمیران نو بد و. پر خطر مثل جنت آباد شمالی و تهرانسر و کن

    پاسخ
  • آبان 30, 1397 در 1:17 ق.ظ
    لینک ثابت

    من متولد جنوب تهرانم از نوجوانی شرق تهران بودم نارمک بعدشم حکیمیه الان هم هم دوسالیه اومدیم مرزداران به نظر من ننیشه کلی گفت اگه به جهت مرکزیت و دسترسی بگی انصافا نارمک حرف نداره به لحاظ آرامش و آب و هوا بگی حکیمیه عالیه ولی خوب شرق محله های بدنام مثل خاک سفید و شمیران نو و سراج داره که این تو غرب خیلی کمتر به چشم می خوره مرزداران هم تو غرب دسترسیش همانند نارمک خوبه و مثل حکیمیه نوساز و مرتبه ولی باز تاکید میکنم نمیشه کلی گفت مثلا در غرب گیشا فوق‌العاده است از همه نظر و سعادت آباد و شهرک لوکس هستن و البته شلوغ و همچنین جنت آباد و تهرانسر تا حدودی بدنام ودارای مشکلات اجتماعی زیاد و برای تربیت فرزند پرخطر و پونک و فردوس متوسط درحال پیشرفت در شرق هروی و پاسدارن عالیه و غرب تهرانپارس و نارمک و قنات کوثر و حکیمیه و نیروهوایی خوبند مثل پونک و آرایاشهر و خاک سفید و نظام آباد و شمیران نو بد و. پر خطر مثل جنت آباد شمالی و تهرانسر و کن.. با احترام. به همه اقوام ایرانی.. لطفا به قومیت توهین نکنید همه ایرانی هستیم و فرزندان این خاک عزیز

    پاسخ
  • دی 24, 1397 در 1:52 ب.ظ
    لینک ثابت

    چقدر مطلب ریزبینانه و جالبی بود، بعضی دوستان خیلی مقرضانه پاسخ دادند که به نظر من به دور از ادب هست چه شرب و چه غرب قابل احترام هست و این نگاه نکته بینی شما نویسنده عزیز به نظر بنده جای تشکر دارد و یه راهنمای خوبی هست برای یه عده که قصد جابه جایی یا مهاجرت دارند، من واقعا از مطلبتون لذت بردم موفق باشید

    پاسخ
  • بهمن 13, 1397 در 9:17 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام مطلب جالبی بود. من شهرستانیم و دوران ارشد تهران بودم. الان دنبال خونه برای اجاره میگردم. سرچ که کردم تهران پارس شرقی خونه خوب و نسبتا ارزون گیر میاد.من یه دختر تنهام واز همه چی مهمتر برام امنیته. اگه لطف کنین مناطق و خیابانوای خوب این منطقه رو بهم معرفی کنید خیلی ممنون میشم.

    پاسخ
  • فروردین 24, 1398 در 9:05 ق.ظ
    لینک ثابت

    این متن در سال ۱۳۹۰ منتشر شده و الان که سال ۱۳۹۸ است هنوز متن قابل اتکاییست من تعجب مبکنم از کسانی که ۸ سال پیش مدعی بودن که غرب تهران اصالت داره البته من نمیخوام بگم افراد شرق اصیلتر هستن ولی چیزی که کاملا مشخصه اینه که اصالت شهری رو میشه از قدمت ساختمان ها شناخت و اصالت فرهنگی به راحتی قابل قیاس نیست مشخصا اگر به مناطق غربی تهران یعنی از شهرک غرب به سمت غرب تهران بریم تقریبا غیر ممکنه که کسی رو پیدا کنیم که سنش بیشتر از ۳۰ سال باشه و در محلی که زنگی میکنه به دنیا آمده باشه و میشه گفت بیش از ۹۰ درصد مهاجر هستن و از مناطق مختلف داخل شهر تهران یا خارج از تهران آمدن دلیل مهاجرت به غرب تهران هم مشخصه در اوایل دهه شصت که ساخت و ساز در شهرک غرب آغاز شد بود شرکتها و ادارات و مخصوصا آموزش و پرورش به خاطر ارزانی زمین شروع به ساخت و ساز کردن و کارمندا توسط تعاونی هاشون با قیمت های ارزان در اون مناطق صاحب خانه شدن ولی به دلیل مکهندسی ساز بودن آپارتمان ها در این منطقه به سرعت مهاجرت به این مناطق آغاز شد و دامنه های مختلف غرب رو هم گرفت البته محله هایی مثل پونک امام زاده داود و جاهای دیگر هم بودند که قدیمی بودن ولی نه بعنوان غرب تهران بلکه به عنوان روستاهای حاشیه غربی تهران و البته افراد بالای سی و پنج ساله ای که همین الان در سال ۱۳۹۸ در مناطق غربی تر از میدان آزادی ساکن هستند هم عمدتا اگر در غرب به دنیا آمده باشن یا به دنیا آمده همان مناطق قدیمی مثل امام زاده داود و پونک و …هستن یا به دنیا آمده در محدوده خیابان آزادی و واقعا شهر تهران از غرب به آزادی ختم میشده و خیابان های موازی با اون مثل آریا شهر و ….و غربی تر از این مناطق همه تازه ساز هستن و همه ساکنین اون مهاجرین هستن و اما نکته اصلی ماجرا اینه که شهر تهران میدان بهارستان و توپخونه و میدان فوزیه و میدان ژاله بوده و غربی ترین نقاط تهران هم میدان ۲۴ اسفند و یا همون انقلاب بوده و البته خیابان های اطراف این مناطق و با توجه به رشد جمعیت تهران از شرق و غرب شروع به رشد کرده و در هر مرحله از رشدش افرادی که میخواستن از مرکز و شلوغی اون خارج بشن باغ و ویلا در اطراف میگرفتن و به شرق و غرب میرفتن و قدیمی ترین محله های شرق تهران محدوده دوشان تپه یا فرح آباد که امروز به اون میگیم پیروزی بوده و بعد از اون به سمت شمال شرقی و جنوب شرقی گسترش پیدا کرده و نارمک و تهران پارس و تهران نو و …با رشد بیشتر در قسمت خوش آب و هوای شمال شرقی خود محدوده پیروزی امروز به جنوب شرقی نزدیک تر شده و محدوده تهران پارس شرق تهران خوانده میشه و همین اتفاق هم در سمت غرب از میدان ۲۴ اسفند به سمت میدان شهیاد پیش رفت و در دهه ۵۰ میدان شهیاد رشد کرد که البته با گسترش غرب تهران و شمال غربی هم محدوده شهیاد یا همون میدان آزادی هم دیگه داره به جنوب غربی نزدیک میشه و نهایت این که قدیمی ترین خیابان های شرق تهران محدوده پیروزی که اسم قدیم اون دوشان تپه بوده و قدیمی ترین ساختمان های تهران رو هم بعد از بهارستان و توپخونه و امین حضور و خیابان های اطراف مجلس رو میشه در پیروز یپیدا کرد و نمونه اون خانه دکتر معینه و قدیمی ترین خیابان های غربی تهران هم محدوده خیابان آزادی یا همون شهیاده که اون هم به دهه ۵۰ برمیگرده و از نظر ساختمان و اصالت و قدیمی بودن بدون شک شرق تهران قدیمی تره و از نظر مهندسی ساز بودن و شیک بودن بدون شک مناطقی که جدید ساخته میشه اصول شهرسازی و ساختمان سازی بیشتر رعایت میشه و غرب تهران جدید ترین ساختمان سازی رو داره ولی در باره اصالت افرادی که در ساختمان ها زندگی میکنن نمیشه حرفی زد چون هر حرفی خطاست چون انسان صرف نظر از جایی که توی اون زندگی میکنه دارای شخصیته که این شخصیت به سنگ و چوب ربطی نداره و زندگی کردن در هر کدام از این ویژه گیها سلیقه شخصیه

    پاسخ
  • مهر 16, 1398 در 2:19 ب.ظ
    لینک ثابت

    سلام…میخواستم تو نارمک مغازه زیتون و روغن زیتون ارگانیک و زیتون پرورده و ترشیجات و چای محلی بزنم…به نظرتون چجور محله ای هستش؟؟

    پاسخ
  • مهر 24, 1398 در 1:05 ق.ظ
    لینک ثابت

    من ساکن تهران نیستم ولی تا آخر زمستان میام تهران نه غرب میشناختم نه شرق ممنونم از اطلاعاتتون ولی من باید برم شرق تهران برای زندگی نظرات دوستان رو خوندم نگران شدم گویا شرق زیاد خوب نیست
    مناطق مجیدیه شمالی و شمس آباد چجور جای هست ممنون میشم راهنمایم کنین

    پاسخ
  • مهر 24, 1398 در 1:05 ق.ظ
    لینک ثابت

    من ساکن تهران نیستم ولی تا آخر زمستان میام تهران نه غرب میشناختم نه شرق ممنونم از اطلاعاتتون ولی من باید برم شرق تهران برای زندگی نظرات دوستان رو خوندم نگران شدم گویا شرق زیاد خوب نیست
    مناطق مجیدیه شمالی و شمس آباد چجور جای هست ممنون میشم راهنمایم کنین

    پاسخ
  • اردیبهشت 20, 1399 در 3:42 ب.ظ
    لینک ثابت

    شرق داریم آخه بهترین جایه شرق نارمک غربیهای تهرانپارس سیدخندان پاسداران لویزان شیان و… جایه خوبش از غرب بهتره

    پاسخ
  • اردیبهشت 22, 1400 در 11:47 ب.ظ
    لینک ثابت

    واقعا با این دعواهاتون تو نظرا کلی خندیدم ?? غرب شرق مثلا سره اینا دعوا میکنین ک خودتونو بالا ببرین یا منطقتونو خوب
    هرکی یجا زندگی میکنه و اونجا براش نسبت به شرایطش خوبه

    پاسخ
  • خرداد 10, 1400 در 4:00 ب.ظ
    لینک ثابت

    درود به شما اطلاعات خوبی از خوندن کامنت ها نصیبم شب .همه میدونیم که ۶۰ درصد از جمعیت تهران مهاجرن یا مهاجرانی که از ده چهل و پنجاه اومدن یا تا همین امروز
    برای رشد و شکوفایی یک جامعه ما قطعا نیاز به انواع استعداد های مختلف خواه از هر نقطه ایران عزیز داریم .سعی کنیم باهم باشیم علیه دشمنان تاریخ ایران
    من خودم سال هاست از تهران دورم ولی قلبا تهران رو دوست دارم .جد در جد طرف میدون ژاله بودن الانم هستن .حالا من زندگی در شهرستان رو انتخاب کردم و مشکلی هم ندارم
    احترام بزاریم به کل ایرانیا
    سلامتی همه با مرامای ایران
    تشکر از نویسنده عزیز که این فضا رو ایجاد کرد

    پاسخ
  • تیر 3, 1400 در 10:31 ق.ظ
    لینک ثابت

    با سام و عرض ادب خدمت عزیزان. تعداد زیادی از کامنت ها را خوندم. ایکاش نمی خوندم و عقب ماندگی هموطنان نا امیدم نمیکرد. من مدتی در مجیدیه و مدتی در نواب زندگی کردم به نظر من همینکه غرب مهاجران بیشتری داره خودبه خود تنوع کافی برای تجربه زندگی شهر نشینی را ایجاد کرده، بر خلاف شرق که اصیل هایش هم در سنت های ۵۰ سال پیش موندن.

    پاسخ
  • تیر 3, 1400 در 10:35 ق.ظ
    لینک ثابت

    مهاجرم و زندگی در شرق و غرب را تجربه کردم. دهاتی های مهاجر در غرب ساکنن به همین دلیل غرب مدرن تر و شهری تر است، بر خلاف شرق که سنتی و ارازل نشین (اصیل) و دلگیر است.

    پاسخ
  • آبان 2, 1400 در 7:24 ب.ظ
    لینک ثابت

    همه چیز به سلیقه‌س. من زاده قلهکم و تا ۱۰ سالگیم نارمک بودیم. از ۱۰ تا ۱۵ سالگیم جنت آباد و از ۱۵ سالگیم دوباره برگشتیم شرق تا الان که بیشتر تر از ۱۰ ساله شرقیم. اکثر تهران مهاجرن و بهتره به اینکه کی از کجاس خیلی گیر ندیم چون اصلا این قضیه ربطی به شعور آدم نداره. تمایل به سکونت در کجای تهران، بیشتر به نوستالژی‌ها مربوطه. ما تو نارمک همه همسایه‌ها با هم رفیق بودیم پسر همسایه پایینی کفترباز و رفیق باز بود ولی هر چی بود مثل یه خونواده بودیم ولی تو جنت‌آباد، همسایه‌ها هر کدومشون یه چیزی بودن و همیشه هم دعوا بود و برای منی که تو سن بلوغم بودم و با بچگیم مقایسه می‌کردم، شرق خیلی خیلی قشنگ‌تر بود… درباره قیمت ملک شرق و غرب، این قضیه رو باید به کلی در نظر گرفت مثلا نباید شهرک غرب با نارمک قیاس بشه باید شهرک غرب، با تجریش و نیاوران مقایسه بشه و جنت آباد با نارمک که اگر یه سر فقط به سایت دیوار بزنیم، مشاهده می‌کنیم حتی اکباتان متری ۳۰ تومنه ولی میدونای نارمک، بالای ۴۰ تومن! حتی چهارراه تلفن خونه و نزدیک دماوند هم بالای متری ۴۰ن.

    پاسخ
  • دی 12, 1401 در 8:20 ب.ظ
    لینک ثابت

    مطلب پرباری نوشته بودین و بعد از این همه سال از درج مطلبتون دارم می خونمش، هنوز حرفاتون تا حدودی قابل قبوله، متولد تهران نیستم اما تقریبا بیست ساله تهران زندگی می کنم، هر کی کمتر از یه سال تهران باشه هم ادعای تهرانی بودن می کنه، اما با افتخار میگم تهرانی نیستم، از نوزادی، سالی یک تا سه ماه تهران به عنوان مسافر میومدم و وقتی مسافرت میومدیم تهران برام شهر جذابی هم نبود، چون از شلوغ پلوغی اش اصلا خوشم نمی اومد…اولش به خاطر دانشگاهم که ولنجک بود، یه سال فرمانیه زندگی می کردم، بعدش چهار سال ولنجک بودم و چون مسیر فرمانیه به تجریش و شمال تهران مثه ولنجک، از نیاورون رد می شد، همیشه نیاورون محل عبور و مرورم بود و شمرون و تجریش و مینی سیتی و سهروردی و پاسداران و گیشا و آ اس پ یوسف آباد و آپادانا و تخت طاووس(مطهری) هم مثه بچگیام، گهگاه می رفتم خونه ی فک و فامیل…فک و فامیلام شاید شصت هفتاد ساله پیش مهاجرت کردن تهران اما حتی بچه هاشون هم که متولد شمرون یا مثلا آ اس پ هم باشن ادعای تهرانی بودن نمی کنن و بعدش که توی مرکز شهر کار گیرم اومد، خ اسکندری جمهوری زندگی می کردم و از سرسبیل خریدای روزانه رو می کردم، مردم سرسبیل خیلی اصیل بودن، دوستام که نسل اندر نسل تهرانی بودن، خیلیاشون اهل افسریه یا جوادیه یا میدون ژاله بودن اما توی محله هاشون اینجور که توی کامنت ها میگن لات بازی نبود در عوض آخره آخره مرام بودن، بعدا که وارد مقاطع بعدی دانشگاه شدم اولش شمال غرب نشین شدم و اکثر کسایی که شمال غرب هستن به جز مردم روستاهای کن و حصارک که الان شده محله ی تهران همه ی محله های دیگه اش نوسازه و یادمه بیست سال پیش، صادقیه، آخرین محله ی غرب تهران بود و اتفاقا مردم روستاهای غرب تهران با روستای درکه فامیل هستن و حتی لهجه شون شبیه همه و حتی میشه گفت آخر بی مرامی هم دیدمشون و تهران مجموعه ای از دهات هاست که حالا شهرداری اسم هر دهات رو گذاشته محله و دم مردم ونک گرم باشه که هنوز میگن ده ونک و اصالتشون رو حفظ کردن، وقتی توی فرمانیه و قلهک و چیذر و امثالهم هنوز کوچه ها پیچ در پیچه و حتی هنوز توی سوپرمارکت هاشون، توپ پلاستیکی گذاشتن دم در مغازه، برام عجیبه که خیلی ها که ادعای تهرانی بودن دارن حواسشون نیست اگه مردم شهرهای دیگه به تهران مهاجرت نمی کردن، شهرشون انقد پرجمعیت نمی شد که به خاطر افزایش جمعیت، طهران پیشرفت کنه و سرشار از امکانات بشه، مقطع آخر تحصیلیم توی زعفرانیه بود که اونم اونقدر بافت قدیمیش رو حفظ کرده که توی شمال زعفرانیه دنبال اجاره کردن خونه بودیم، جاهایی رو دیدیم که با غروب آفتاب، گرگ ها زوزه می کشیدن…بعدش دانشگامون که دانشکده هاش توی زعفرانیه و پاسداران و میرداماد و محله های مثلا با کلاس تهران بودن انتقال پیدا کرد به خاک سفید حکیمیه و البته دیگه خاک سفید، مرکز تولید مواد مخدر برای مردم ایران و جهان نبود و پاکسازی شده بود و زمین موات بود به جای زمین مواد!! و پر از دانشگاه های تازه تاسیس شد و مثلا شهرک بهشتی حکیمیه و شهرک های مشابه و آپارتمان های حکیمیه خونه یهو بی اندازه گرون شد و آب و هوای خیلیییییی تمیز و آسمون آبی و زیبای شرق تهران هم شد آلوده ترین آسمون و هوای تهران ولی مرام مردم تهرانپارس همیشه بیست بود و حتی توی خیابونای شرق تهران پر از شورلت آمریکایی قدیمی بود، اتفاقا امسال(سال نخست
    سده(=قرن )جدید) سعادت آبادیا هم بینشون ماشین های خیلی خیلیییییی قدیمی سوار شدن مد شده، سعادت آبادی ها هم اکثرا اهل شهرهای دیگه هستن و پرترافیک ترین محله ی تهران شده چون همه ی مردم تهران، سعادت آباد و بلوار اندرزگو قیطریه رو محل دور دور می دونن و وقتی فرمانیه بودم و بلوار اندرزگو در حال ساخته شدن بود قرار بود اسمش بلوار پگاه باشه، مثه متروی شریعتی که قرار بود اسمش متروی مینا باشه چون مجاور میدون مینای خیابون بهروز میرداماد بود و اسم این بلوار پگاه و مترو مینا رو عوض کردن چون اسم زن بود اما اسم خیابون بهروز رو چرا عوض کردن و شد سنجابی؟ شاید به همون علت که ظفر شد دستگردی…جردن اول که شده بود آفریقا بعد شد نلسون ماندلا و و و…شاید بعداً اسم خود کشور ایران هم عوض کنن چون اسم زنه

    پاسخ
    • دی 14, 1401 در 0:28 ق.ظ
      لینک ثابت

      ممنون دوست عزیز که خوندی و نظرت رو با جزییات برام نوشتی.

      پاسخ
  • تیر 24, 1402 در 0:08 ق.ظ
    لینک ثابت

    سلام
    بنده ی دهه هشتادیم
    اصالتا هم بختیاریم
    از ده سال پیش این تکستارو خوندم و
    متوجه عقده ی عده شدم
    اول اینک خودم بچه تهرانم
    همیشه دوست داشتم بچه شمال و غرب تهران باشم
    چون همسنوسالای بیشتری توشون هست و هم فاز منن
    اما بچه تهرانپارسم و نه اون قسمتی که میگید دزدو قاچاقچیو خراب داره تهرانپارسی که هیچ فرقی با بقیه تهران نمیکنه مخصوصا غرب
    اینک درگیر اصالت شدید و به قوم لر توهین کردند
    شک دارم که ی تهرانی اصیل اینجوری به قومیت های دیگ توهین کنه !
    به هر حال من چون با شکست مالی روبه رو شد پدرم و مادرم
    مجبور شدیم توی تهرانپارس بمونیم اما پدر من اگر شکست مالی نمیخورد الان یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین تهران نشین و پیمان کار نامدار توی شمال تهران بود !!!
    پسسس این قضاوتاتونو تموم کنید که جنگ بین شرق و غرب راه انداختید
    یجوری از بدی هم میگید انگار شرقیا چندش ترینن
    ی پسری از من میپرسه بچه کجایی تا میگم تهرانپارس دیگ رابطه اشو قطع میکنه ولی اگ بچه کرج بودم مخمو میزد عجیب نیست ؟!
    درصورتی که خانواده من بیفرهنگ نیست و غربیا ی دید کلی دارن به من .

    پاسخ
    • تیر 24, 1402 در 1:57 ب.ظ
      لینک ثابت

      سلام دوست عزیز، مرسی که خوندین و نظر دادین.
      اول اینکه این مطلب قدیمه و حتمن ایرادای زیاد داره
      دوم اینکه فقط حدس بوده و حتمن بعد این سال‌ها درست نیستن
      سوم اینکه من خودم هم بچه شرقم هم غرب کار می‌کنم و تعصب ندارم و از قومیت ها هستم
      چهار اینکه قصد توهین به کسی رو به هیچ وجه نداشتم و اگر اینطور برداشت کردین عذر می‌خوام
      ودر آخر این‌که من قصد برپایی جنگ نداشته و ندارم. این دیدگاه مال سال‌های دوره.
      بازم ممنون از وقتی که گذاشتین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.